Истината ни прави свободни

вторник, 10 май 2011 г.

Търсене на изход от тежките проблеми в образованието

До Директора на ПГЕЕ-Пловдив

Уважаема госпожо Директор,

Във връзка с подготовка честването на 50-годишния юбилей на училището, който ще се отбележи през следващата, 2012 година, искам да направя няколко предложения, които чрез Вас, надявам, се, ще стигнат до Педагогическия съвет на училището:

1.)Крайно време е в спешен порядък да се реши въпроса на чие име да бъде наречено учебното заведение, или въпроса с избора на негов "патрон". Направени бяха няколко предложения, но все още не е избрано онова име, с което да се обърнем към инстанциите по преименуването. Недопустимо е в днешно време широкото съзнание да помни това учебното заведение като "ТЕТ-Ленин", а причина да се помни по този начин е че, неизвестно защо, продължава да се протаква въпроса с преименуването му.

2.)Смятам, че е удачно за ознаменуване на юбилея да се обяви за провеждането на научно-методическа конференция "Проблеми на съвременното образование", в която да могат да участват преподаватели от учебните заведения в града и региона. Докладите на тази конференция следва да бъдат издадени като сборник, който да бъде отпечатан в дните преди честването.

3.)През последните години написах книга със заглавие "Идеи за една нова философия и стратегия на образованието в България". Няколко пъти обявявах в рамките на Дискусионния клуб представяне и обсъждане на книгата, което така и не се състоя поради липса на интерес. Мисля, че в книгата ми се поставят съществени проблеми на съвременното образование, които не бива да са безинтересни за никой, но особено пък за образователните среди. С оглед предизвикването на дължимия интерес предлагам под Ваша егида в училището да се проведе през есента (октомври-ноември 2011 година) официално обсъждане на книгата с покани и до другите учебни заведения от града и региона, което да стане част от мероприятията по отбелязването на 50-годишнината от създаването на училището. На това обсъждане да бъдат поканени и представители на Министерството и дори Министъра.

Смятам, че тежестта на една образователно-културна институция се определя от интензивността на научния живот, който се води в нея. Не смея да предложа отпечатването на тази моя книга за проблемите на образованието да се финансира от образователното учреждение, в което работя, но ми се струва, че отпечатването й все пак не трябва да е мое изключително частно дело, защото тогава възниква въпроса как така една образователна институция си позволява да обръща гръб на инициативи, които касаят самия смисъл на нейното съществуване.

4.)В момента тече обсъждане на поредната нова и фундаментална Концепция на Министерството за философията и стратегията на българското образование и за неговото бъдеще, която трябва да легне в основата на един нов бъдещ закон на училищното образование. Смятам, че в училищната общност непременно трябва да се проведе обсъждане на Концепцията с участието на учителите, учениците и представители на родителите. Но даже на синдикатите сякаш не им пука за това, че предстои да се търси изход от толкова тежките проблеми на българското образование. Предложих като начало да се отпечатат някои копия на документа, които да могат да се ползват от учители и ученици, защото подозирам, че мнозина дори и не подозират за съществуването му. Но на моето предложение не беше обърнато внимание и даже и това не беше сторено. Не можем да проявяваме такова крещящо безразличие към потребността от обществено обсъждане на проблемите на българското образование, след като това последното е пряк предмет на нашата дейност. Подновявам предложението си и се надявам този път исканото да бъде изпълнено и няколко копия на документа съвсем скоро да бъдат на разположение на учителите и учениците.

5.)Пред последните месеци проведох експеримент, касаещ начините на организация на учебния час и т.н. "проверка на знанията". Експериментът поставя на принципно нова основа тия проблеми и се опитва да предложи изход за решаването им, т.е. предлага как да бъде разсечен гордиевият възел, в които са се заплели въпроси като демотивираността на учениците за учене, липсата на дисциплина в часовете, бягствата от часове, неизвинените отсъствия и пр. Смятам, че предложенията ми могат да помогнат за възникването на една съвършено нова атмосфера в живота на училищната общност. С всички основни моменти от замисъла си и етапите, през които премина осъществяването му, съм запознал читателите на своя блог чрез една поредица от публикации, клипове, съдържащи видеозаписи на учебни часове и прочие.

Предлагам на заседание на учителския съвет, в който да участват и значителен брой ученици от училището, да бъде обсъден мой доклад за идеята и за резултатите на този експеримент, а пък предложенията от възникналата дискусия да бъдат обобщени от нарочна комисия, която да подготви документ с предложения за належащи промени в тази област. Този документ по мое виждане трябва да бъде изпратен на Министерството като част от кампанията за подготовка на нов закон за училищното образование, а с него следва също да бъдат запознати и медиите, но в един официален порядък, та белким му се обърне някакво внимание.

6.Накрая подновявам свои предишни предложения за демократизиране на училищния живот, като предлагам Ръководството да предложи на учениците да си изберат по демократичен път, чрез подходяща избирателна кампания, свои представители, които редовно да участват в заседанията на Учителския съвет, където да имат възможността да защищават гледната точка на учениците по всички ония проблеми, които, както и да го погледнем, твърде много ги касаят или засягат. Работите и в тази област могат да започнат да се променят като се използват такива доказали ефективността си лостове на промяната, каквито са публичността, гласността, свободната обмяна на мнения и позиции и пр., явяващи се неотменна част от работещата демокрация.

Смятам, че не може нашето общество да е демократично ако демокрацията не проработи там, където се подготвят за живота бъдещите активни граждани на обществото ни, а именно училището. Смятам също, че трябва да се подкопае установилия се административно-репресивен и авторитарен модел на управление на училищата, който се поддържа от държавната бюрокрация, защото тъкмо той е една от основните пречки за действителна реформа в тази сфера, в сферата на българското образование.

Благодаря за вниманието! Надявам се, че ще откликнете на моите предложения и ще направите нужното нещичко да се направи в насоките, които предложих.

С уважение: Ангел Грънчаров, учител по философия

1 коментар:

Кръстник Дроселмайер каза...

Хубаво писмо, с добри и прогресивни идеи. За жалост, в безнадеждно оскотяла, комунясала и чалгясала държава като България те са неприложими :((

Абонамент за списание ИДЕИ