Истината ни прави свободни

четвъртък, 9 август 2012 г.

У нас безразличието покосява всичко, що има някакви пориви дори не към живот, а просто към вегетиране

Текстът, който следва, е продължение на поредицата Записки по една бъдеща книга с примерно заглавие ИЗКУСТВОТО ДА СИ УЧИТЕЛ или УЧИЛИЩЕ НА БЪДЕЩЕТО, или някак другояче - не знам, ще видим какво в крайна сметка ще бъде заглавието на тази пишеща се сега, ето в тия дни, но вече все по-уверено вървяща към своя финал и край книга. Тази сутрин пак решавам да пиша нов откъс от нея.

Всъщност аз вече казах и написах най-главното, това, което държах да бъде казано: естеството на моя "препо-давателски" метод, който съвсем не е преподавателски обаче. Защото смятам, че на учениците много малко трябва да им бъде давано наготово, те трябва да бъдат оставени да си го вземат сами. Не бива да бъде насърчавано едно такова крайно вредно консуматорско отношение към знанието, което лежи в основата на остарелите дидактики, според които преподавателят трябва да е водещата, господстващата, окончателно решаващата всички до един въпроси инстанция - или страна на отношението учител-ученик. Нашите ученици в момента са прекалено развратени от този подход, дотам, че се считат в правото си да искат всичко да им бъде давано. В резултат интересът им към ученето е изцяло погасен. Няма как да е иначе. От друга страна се робува поголовно на представата, че добрият учител е оня, който до такава степен всичко дава на учениците си, че сякаш се раздава, сам себе си, своята личност е застрашил от това даване. Пита се: като толкова даваш, какво в крайна сметка за теб ще остане? Повечето учители до такава степен са се раздали, че повече няма какво особено и да дадат. И те вече не са кой знае колко интересни за учениците си. Интересни са колкото може да е интересен един прочетен вестник.

Активността, свързана с ученето и познанието, трябва изцяло да принадлежи на учениците, да е тяхна собствена познавателна (формираща личността им! - активност. Този е принципът. Ако се провежда и спазва тоя принцип, струва ми се, ще настъпи един ден поврат и в отношението им към познанието и ученето. Апатията ще бъде надмогната и победена. Няма друг начин това да се случи. Този е пътят.

Разбира се, има купища други проблеми около главния. Примерно ето един такъв проблем, на когото съвсем не се обръща внимание. Става дума за следното.

За да бъдат активни учениците в часа, групите или класовете, в които текат заниманията, трябва да са по-малобройни, да са максимум от 10-12-15 човека. В момента министерските чиновници, в противоречие с всички предписания на психологията за обучение в малки групи, този е минимумът: един клас, за да съществува, трябва да се състои от минимум 16 ученика. Обикновено класовете се състоят от значително повече деца: 25-30-32. Това е двойно повече от нормалното - за да има ефективна познавателна или обучителна дейност и работа. Знайно е, че самата възможност за такава работа и за изява на учениците зависи от броя на съставящите групата, само в малки групи може да тече пълноценен учебен или образователен процес. Всичко друго е само имитация на учене или обучение. Ето как работите се опорочават още в самото начало, в корена и в принципа. Когато групите (класовете) са така големи, то поне половината от учениците по начало биват обречени да са пасивни, на тях учителят съвсем не може да обърне внимание, те просто няма как да се изявят. Когато има незаети, скучаещи ученици, разбира се, и т.н. дисциплина се разваля. Няма начин да не се развали. Авторитарността отдавна вече не може да е някакво подобие на спасение на предварително обречената кауза на ефективното обучение в големите групи. Тя е нещо като агонията на вече умиращия.

Друг значим проблем е този, че у нас по начало отношението към другия като към личност - суверенна личност! - е не само нехарактерно, то, струва ми се, сякаш дори е и непознато. Дай свобода на българина и стой само след това да му гледаш резила. На това основание огромната част от хората просто не знаят какво да правят със свободата си. Това е също така характерно и за учениците, въпреки че те, поради младостта си, имат по-големи шансове да привикнат към един коренно различен тип отношение към тях, в центъра на който е признаването на суверенитета на отделното човешко същество, на отделната личност, на индивида. Свободата трябва да бъде "присадена" и култивирана, за нейния растеж следва да се грижим, знайно е, свободата е най-безценното нещо, което изобщо можем да "притежаваме". Да "притежаваме" в смисъл, че тя съвпада с нас самите, с нашата личност: ти самият си твоята свобода! А към свободата се привиква като се живее с нея още от най-ранна възраст. Младите трябва да заживеят със свободата си от най-ранната детска възраст, а не когато това вече е късно. В най-ранните етапи на (пред-)училищното образование у нас обаче, за жалост, се прави всичко за да бъде култивирано едно неподобаващо отношение към свободата, при което неумолимо се стига дотам, че съвсем да липсва самото съзнание за свобода. Самите възпитатели, именно учителите, също не притежават такова едно развито съзнание и самосъзнание за свобода: а наистина най-напред възпитателят трябва да бъде възпитан. Вижда се, че поради тия обстоятелства в българското образование неизбежно възниква цяла поредица от омагьосани кръгове, от които то, както вървят работите, скоро няма да излезе. Според мен няма друг изход от създалата се ситуация освен този: отделните възпитатели, които съзнават абсурдите и дефектите на образователната ни система, т.е. индивидите с подобаващото съзнание за свобода, работещи в нея, да почнат да консолидират усилията си за изход от плачевното положение.

А за това се изисква осъзнат бунт и всекидневна съпротива - няма друг начин! Винаги промените в човешката история са започвали от отделни, отдадени на порива към новото, освободени индивиди, инициатори и вдъхновители на битката със старото. Дошъл е моментът всеки да решава, да дава свой отговор на въпроса: аз със старото ли ще бъда - или ще се боря за тържеството на новото? Ретроградната сила в българското образование обаче е кондолидирана и настъпва като стегната в броня фаланга - пред малобройните лековъоръжени отряди - и най-вече едининично и отчаяно биещите се там нейде борци! - на радетелите на новото.

Рутинното отношение към една творческа и съзидателна по начало професия - учителската - носи неизчислими загуби и също така невероятни беди. Вярно, тя гарантира едно привидно и временно спокойствие. Някои хора просто се мъчат да оцеляват в нелеката предреволюционна ситуация в образованието, в която във въздуха вече се носи полъхът на барута. Но нещата са толкова заплетени, че и малодушието не може да ни донесе някакво привидно спасение. Тогава такова спасение може да ни го донесе единствено мерзостта - и подлостта. Някои, и то немалко, не се свенят да прибегнат и до тях. Несвободният, неповярвалият, неотдаденият изцяло на свободата си индивид просто няма как да намери достоен изход в нелеката ситуация. Пораженията от поведението на такива дезертирали от мисията си и мародерстващи възпитатели са не просто неизчислими, тях даже и умът никога не може да си ги представи, камо ли пък да ги побере.

Разгадаването обаче на загадката е просто: трябва да победим собствената си склонност към малодушие. И към примиреност. Примиреният, примиряващият се с всичко - това всъщност е несвободният човек. На несвободните учители и възпитатели, носителите на един несвободен манталитет, ала работещи в тази сфера, трябва не просто да се отнеме хегемонията, те трябва да бъдат поставени в ситуация, при която абсурдността им да блесне така, че да бъде разпозната даже и от слепците. Защото наистина е непростимо в най-свободната по дефиниция дейност - образователната, духовната, възпитателната - да бъде допускано да работят хора с манталитета на роби. Днес нещата у нас обаче, разбира се, са тъкмо наопаки: в образователната ни система не се допускат да работят такива, които не са с манталитета на роби. Правете си сами сметката колко отчайващо в такъв случай е положението.

На мен затова толкова често ми се налага да слушам ето такива приказки: "Абе, човече, що не си гледаш хаира и спокойствието?! Що се хабиш? Само си създаваш излишни проблеми - и какъв, кажи, е смисълът? Що се напъваш да местиш планини? Що не си мижитуркаш като другите, като мнозинството? Що не гледаш какво правят другите - които не се хабят, а гледат да се довлекат някак, пък макар и бездиханни, поне до пенсията?! Как е възможно да си чак такъв голям идиот? И пр." Не зная дали ви е известно, но немалка част от учителите измират, покосени от инфаркти и инсулти, значително преди достигането на пенсионна възраст. Това все нещо говори. Оказва се, че безметежното съществуване в образователната система вече е утопия. В нея безметежно не съществуват даже властниците, даже чиновниците. Блаженото съществуване отиде по дяволите. Нещата вече са се раздвижили до неудържимост. Екотът на бъдещите, на предстоящите битки вече се чува...

Не зная защо, но тази сутрин, помимо волята ми, този текст звучи все повече като последни акорди, нали го долавяте? Интересна работа. Може би в близките дни, като почна да чета досега написаното, да го композирам, да го оформям като книга, да ми се появи вдъхновението и да напиша още някоя и друга глава. Но в момента настроението ми е такова: чувствам се сякаш съм на финала. Не ми се ще да повтарям нищо от вече казаното. А най-главното наистина, струва ми се, го казах. В тази поредица, а най-вече в онази, другата, която носи следното претенциозно заглавие: Идеи към една нова философия и стратегия на образованието в България. Тази моя книга излезе преди три години и, разбира се, биде посрещната с пълно непробиваемо мълчание. Което за сетен път ме убеждава в необходимостта й. У нас най-упорито се мълчи за най-важното, за най-потребното ни. Ние сме нация, съставена от инатливци. И от завистливци, но най-вече от инатливци според мен. Имам чувството, че по-голямата част от ония, за които написах книгата си - а аз я написах за всички, да, за абсолютно всички, и за учители, и за ученици, и за родители, и за "управляващите фактори", и за гражданите, и за българите като цяло, но най-вече написах своята книга, подразбира се, за ония, които принадлежат на тази, на образователната сфера, та значи имам чувството, че явно за повечето от ония, за които написах онази книга, тях даже ги мързи да я разлистят, какво да говорим да я изчетат - камо ли пък да я проумеят. Да, положението наистина е отчайващо. Много сме зле. Безразличието у нас покосява всичко, що има някакви пориви дори не към живот, а и просто към вегетиране. Покосява всичко в зародиша му. Как тогава нещо жизнено изобщо да може да се роди?!

А трябва много да се говори, обсъжда, мисли, търси, изследва. Не трябва да се мълчи и тъпее в някакво извратено горделиво самочувствие, сякаш нас тия неща не ни засягали били изобщо: те били засягали само някакви си там странни индивиди като тоя Грънчаров, който пък не мирясва изобщо, ами само като някаква къртица все рови ли рови. Какво иска тоя пък бе? Индивиди, които съвсем не са наред. А ний, нормалните, не се тревожим, щото ний си знаем, че всички усилия са напразни. Светът ний няма да оправим, тогава себе си някак поне малко да оправим. А лудите, лудите, е, те нека да си лудуват колкото искат: на тях изобщо кой ли пък им обръща някакво внимание?!

Учителят, в истинското понятие, в истинския смисъл на тази дума, е нещо като сеяч. Каквото сеем, това ще пожънем. Ако сеем ветрове, ще пожънем бури. Но аз от това не се плаша, щото ние не сеем ветрове - де да сеехме ветрове! - ние сеем предимно... мухъл. Ако заразиш нещо, пък било то и най-живо, с мухъл, прави си сметка какво ще стане по-нататък. Е, мухълът може и да се чисти, иска се само желание и търпение. По всеобщото признание обаче "човешкият матьрял" у нас не е на висота, напротив, твърде много куца. Е крайно лошокачествен и дефектен. Защо е така ли? Давате ли си сега сметка - като дочитате, евентуално, тази книга - защо това е така?


Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ПРЕСЛЕДВАНЕ НА ВРЕМЕТО: Изкуството на свободата, изд. A&G, 2003 г., разм. 21,5/14,5 см., мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр., 8.00 лв. Книгата говори за “нещо”, което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда “добре познато”, съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се “съобразяваме”, но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време?, почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга “поглежда” в скритото “зад” мълчанието ни – за времето, живота, свободата.

10 коментара:

Анонимен каза...

Чета и ии,ми се върти из главата една,как да се изразя,айде "луда" да я нарека.Абе има една къщица празна на съседката,която почина пролетта.Сеседна къщица с две стаи и двор,на моята безценна улица "25-ти конгрес на КАСС".
Тъ ква ми мисълта : да тъ поканя семейно да съ пренесеш в отвъдното (демек тук),вода от извора да пиеш (истинска изворна вода,в началото на таз безценната улица,на 100 метра разтояние от таз къщичка).Проблема,дето спънка ми спъва тази "луда" мисъл е ,че приоритетно финансовите ми богатства в други инвестиционни намерения ги умувам (за виртуалност присъствена да бъда или да не-бъда,или да задоволя почти всекидневните нужди от нещо дето става за дъвчане фауната ми материална все още същност),та за закупуване на таз къщичка не са предвидени в закона за бюджета целеви парици.Обаче пък училището не се казва ленин ,а Светиите дваба Кирил и брат му Методия и ще да ти съ радват като как се радва бедно циганче на шоколат марципан,да знайш.Даскало по информатика ,мой чувек е,с него двамца на време уно пръвон начнехме творенето на тукашното СДС,само дето тоя даскал никога не става член на СДС-то,на БКП е той на инат,нали пъ ми е съученик инатлив такъв.Света троица бех ме с още един такъв инатлив,ама само този са повреди,стана даскал.Язък за човеко,съсипа съ :)
Я помисли върху придизвикателството,все пак !
Е кой,естествено лудия Румен на Майче си ниелото ,Бърцов

Анонимен каза...

България Ангел е загинала напълно,блато безжизнено,абсолютно безжизнено.Аз пиша за себе си ,не защото си търся да ставам "звезда",а защото търся някъде някой в това мъртво блата да ме чуе,да чуе един човек,просто човек срещу когото се извършват беззакония,тежки престъпни безакония много години наред,всеки ден,ден слет де.Беззакония довели до смъртта на майка ми "бавно и по особено жесток и мъчителен начин" със активното участие на тези ,чието служебно задължение е да не допускат това.Понеже тук няма никаква,абсолютно никаква (нула) възможност да намериш някой който да е на страната на законите,съм търсил и пращал чрез други докоменти и дискове къде ли не.Тези другите не я свършиха до никъде.Майка ми почина (беше истински ад,и за мен,но най вече за нея.Да знаеш ,ча виждаш ,че можеш да живееш,но да трябва да понасяш болки,за това ,че сина ти е болен и няма с какво да те лекува,да няма с какво да те нахрани,да няма време да спи,да гледаш как припада от истощение до теб,как кървят ръцете му от пране,миене,готвене и на края миене за да е с чистуи ръце и да лекува раните ти с подръчни от него мислени средства.И да искаш да умреш,защото ако продължиш да живееш ще умрете и двамата,ти сина ти .Майка,светица).И след като тя умря тя,аз неможах да я изпратя до гроба,изпратиха я тези който се питаха защо още не е умряла,аз бях зле много зле и вече бях мъртъв за всички,абсолютно всички (бяха най после разправили се с мен врага).И се започна с наказанията,наказан (отнема ми се помоща,която по някакво чудо един месец преди да почина майка ми решиха да ми дадат 47лв (за 3 памперса,толкова).Наказанивето беше,че несъм съобщил веднага за смъртта на майками а съм имал наглоста да си пълня гушата с народна пара (купих си да ям нещо,бях забравил какво е да се яде и ходих да си направя ренгенова снимка защото храчех кръв).Повече несъм пробвал да искам помощ,знам че на мен няма никакъв начин да дадат,никакъв.Преди два месеца бях наказан и от бюрото по труда (лишен за 6 месеца от право да се подписвам,понеже съм в състояние вече такова,че немога да ида до там ,да се подпиша,така да се подпиша,не че могат да ми предложат някаква работа,така си се подписвах от 2004 г редовно)Та търсейки национално някой който да е на страната на закона,на закона където пише че съм с права (в това и правото на зивот),закона в които пише че като гражданин съм длъжен към другите,а пък те към мен ( в това число и че никой няма право да бе убива бавно и по особено жесток и мъчителен начин ).И краиният резултат от моето национално търсене намерих си цял един народ за враг,на където,към когото се обърна "Млъкни и смърт".И наказан!
А и да се усмихвам и да бъда позитивен !.И няма човека,няма го и това е!И само комунизъм нацяло навсякъде и в душички на всички,даже и на тези дето в Бог се кълнат.
Румен Бърцов

Анонимен каза...

И Флашмод,много флашмодовци,само!

Анонимен каза...

Но то пък от друга страна му се вижда края.Горо ,все повече,всекиде палат горите,цяла България,Блатото България,Мъртвото блато.И скоро ,много скоро няма да има условия за биологично оцеляване.Лпшото е ,че така и за живите животни става невъзможно за живот биологичен,за човека ясно,тои ,това същество е мъртво вече.Блато безжизнено,само от време на време някое мехурче излезе и се взриви,та си помислиш че нещо все пак живо има,но не,грешка,от гнилосните приключващи процеси (химия просто).Та види му се края ,скоро ,много скоро !
Румен Бърцов от одвъдното!

Анонимен каза...

То като за още една книга да издаеш се събра !Имаше тук един "пияница" дет викаше "нека има,нека има" и "умре ми коньо от мерси" !
И бие камбаната,църковната камбана.Всеки ден бие,на умряло бие,поне най малко за един потеглил бие.И вечерта фойерверки,всеки ден,на скара с бира,и веселба "културни празници".Скара от някоя крава,пропусната от пияният пастир,преяла и умряла,но да не ходи ма'тряла залудо,храна е, и някое магаре престаряло на отпътувал в отвъд "гражданин".И храна за самотни все още не чули за тях да бие камбана църковен (чакат си ред).Храна с пилешки кокъл,голям кокъл,колкото на краче от младо агне,деже и малко мръвка на когъла (бонус),мръвката обаче трябва да се смеле с машинка за месо ,ако искаш да я изядеш (бионус нали е,дали съ ти хората),даже и за не малкото празници кисели червенокръски сърми позастояли ти дават да ти бъде празнично настроението.
Репортажи "онлайн" от България,такава,каквато е.Истинската Истина за България,не тази дето се представя от в кавички "истинските" "национални" и не чак пък толкова медиини всякъкви чиновници "своб9одно слово" и право да информираш и бъдеш информиран.
Национална сигурност разбираш ли,нетрябва да се казват такива нелицеприятни Истински Истини.Грижовни трябва да сме за сигурноста на "избраните" "граждани" от "висшата класа".
Румен Бърцов вечно на криво говорещият,безодговорен гражданин на Републиката най цивилизована на света !

Анонимен каза...

Има ли желаещи (един,двама,от мъжки ,женски или друг пол,без значение),желаещи който да застанат на страната на ИСТИНАТА,на Истинската истина или НЕ.Доста вече време как стана и ни звук ,ни стон,ни да ни не.Никой,абсолютно никой,мъртва,гробна тишина "човешка".Само с животните общувам,всякакви "неразумни",но никакво ,нито едно от вида "човек,най разумното",нито едно от този вид на живо и не само!
Румен Бърцов виновният от както се помни,виновен,яе имал наглоста да се роди и да диша въздуха на околните "висши същества",син на майче си Санда,виновната,до последен дъх винавна че имала наглоста с риск за собственият живот да роди мен врага виновен,за всичко .цял живот,на всеки който го срещтне,оказа се навякъде по земите български,на българоговорящи и пишещи виртуално с умрели букви.А първо беше словото,после имаше и човеци,тук,там!Имало е някога,някъде!
Часовника цъка,отмерва секундите,Божият часовник,не "учено човешкият".

Анонимен каза...

Това е виртуалното с умрели пукв,пиши си ,повтаряй си едно и също през ден,три години ,не ден или два,и все тая,кой ли чете и написаното,нали не е написано от някой титолован никой,дето са го давали и фалили поклонниците му по телевизоро,някой чуждоземен за предпочитане псевдо лъскав приорок,А Бог,нефотогеничен и не съ явил да го дадът на картинка виртуална и медиина.че да бъде харесан от населението,харесан и признат.
То и Левски неаса го давали по телевизоро,та сигурно за това на бесилото и "Народе ????".
32) kinsev 13 Март, 2012 в 2:53 am
Който първо яде пък после щял да се изучва неможе да бъде ускорен до скоростас на светлината.А Рече Бог "Да бъде светлина",ама не тая ,вашата искуствена "светло комунистическо бъдеще"
А каквото Бог рече,и ще Бъде!Амин!
33) SK 13 Март, 2012 в 5:57 am
Кинсев, не те разбирам. Ти си едновременно и за бог и за Левски. Та нали бог е против всяко насилие, всяко отнемане на човешки живот, докато Левски е революционер. Обясни ми това противоречие. Или бог е дал специално на теб разрешение да хвалиш революционерите.
34) kinsev 13 Март, 2012 в 6:32 am
Всичките народи в нея (България) щат живеят под едни чисти и святи закони, както е дадено от Бога да живее човекът; и за турчинът, и за евреинът и пр., каквито са, за всичките еднакво ще е, само ако припознаят законите равно с българинът. Така ще е в наша България! —Писмо-дописка до Ганчо Мильов в Букурещ, 10.V.1871 г.
Васил Иванов Кунчев - Левски му викат.Чети буква по буква.Толкова са ви прогнили душите,че дори пред Апостола Български грях нямате,какво остава пък за всеки друг.Вие сте прогнили и незнам ,аз на ваше място бих се покрил в дън земя и не бих си показал лицето пред света никога!Но всеки за себе си!А сега се изключвам,защото на мен няма кой да ми плаща дежурство на "барикадата"!
Румен Бърцов (дето kinsev - дето огледално беше до момента на Ред админ)

Анонимен каза...

Душици ,такиа дребни прогнили душици,продажни душици,за жълти стотинчици да заработят излявайки отровата от която преливат навсякъде,та всичко да се отрови,да сме си еднакво прогнили,да сме си равни,равно буренясали и паднали,дълбоко в ямата паднали!
Прелива БГ от всякъде и смърди та се не трае на мърша.много мърша "НАРОДЕ ????" !
Същия !

Анонимен каза...

"Всъщност аз вече казах и написах най-главното, това, което държах да бъде казано: естеството на моя "препо-давателски" метод, който съвсем не е преподавателски обаче." - Ангрл Грънчаров.

Ако не е достатъчно,да пусна още "доказателства" в подкрепа на Ангел метод.
Тонове имам в наличност,не томове или по точно тонове томове.
Румен Бърцов

Анонимен каза...

Забравих най важното:
"Който обича да марширува, напразно има мозък в главата — гръбначният би бил достатъчен"-Алберт Айнщайн
Та тез където към мен омраза имат много в наличност,това е причината,понеже са на ниво "гръбначен" по дефаут,а пък нещата който казвам изискват мисловен напън.Но поради биологични причини,когато някой орган не се употребява никога,той закърнява.Та от там омразата към мен,но и за да се проумее от къде така ,пак неупотребяваната час трябва да се ползва.Е аз за тиова да поясня та да не се изтормозват мразещите,да им се причини болезнено кипване на и без това кипналите от рекордните топлини закърнелите части от хранителната верига.
Румен Бърцов Казах и поясних !

Абонамент за списание ИДЕИ