Истината ни прави свободни

четвъртък, 12 февруари 2009 г.

1. Къде са “корените”, кои са изворите на съществуването?

● Битието, бидейки единно, не се ли разпростира чрез много съществувания? Може ли битието, обхващащо “всичко съществуващо”, да съществува еднообразно, един вид “без фантазия”? Или битието съществува многолико, но ние забелязваме това?

● Мога ли да разбера как съществува съществуващото? Кои са формите, в които се проявява неговата субстанциална мощ? Кои са основните сред тях? Как съществуващото свежда своето многообразие в няколко коренни форми? Дали без тях битието не може да изяви себе си напълно?

● Как съществуват “нещата” (вещите, предметите, материалните образования)? Мога ли да определя особеностите на “материално съществуващото”? Как нещата се “разполагат” в пространството и времето? Кои са факторите на измененията в материалните структури?

● Кои науки се занимават с изучаването на процесите в тази сфера на съществуващото? Имам ли право да я определя като “природа”? Може ли да настъпи движение и изменение в нещата без действието на движеща причина?

● А дали в такъв случай не се налага допускането на “първодвигател”? Или пък всяко движение всъщност е “самодвижение”? Енергията материя ли е? Или енергията е сила, която трябва да има свой източник извън нещата? Или пък самата материя е преизпълнена с енергия?

● Може ли живата природа да се разглежда като особен вид (род) съществуване? Как да разбера онова, което задава нейната същност: животът? По какво живото се различава от неживото? Може ли животът да се “самозароди”? Може ли от неживото да възникне живот?

● Или пък само живото е в състояние да породи живо? В такъв случай има ли първоизточник на всичко форми на живот? Дали живите видове са възниквали един от друг чрез промени във външната среда на съществуване? Може ли генетичната информация на даден вид да се промени под въздействия на условията на съществуване? Човекът от… маймуна ли е произлязъл?

● Може ли науката да излезе извън тази плоска представа? А дали пък философията може да каже нещо основателно по този въпрос? Трябва ли тя да се намеси във въпроси като “произход на живота” и “произход на човека”? Какво би могла да ни каже?

● Имам ли право да считам, че човекът олицетворява съществуване, което се различава от съществуването на всичко друго (минерали, растения, животни)? Или човекът просто е “усложнена форма на материално съществуване”?

● Има ли реалности, които да съществуват “нематериално”? Реално ли съществува една мисъл “в главата” – или тя съществува само… “идеално”? А може ли “идеалното” да е друг тип реалност? Доказано ли е безспорно, че само материалното е “реално”? Или само защото… “може да се… види и…пипне” е единственото основание на материализма?

● Дали човекът е просто материя, тяло? Може ли човекът сам да прави съществуването си, избирайки между много възможности? Това дава ли отражение върху съществуването, което ние самите олицетворява-ме?

● Или пък съществуването, свободно избрано от “този човек”, непреодолимо задава неговата същност? В такъв случай какво би бил човекът в началото на своето индивидуално развитие? Какво ни е дадено “по природа”? Можем ли да го променяме, основавайки се на избора си?

Няма коментари:

Абонамент за списание ИДЕИ