Истината ни прави свободни

понеделник, 21 януари 2013 г.

За верния път - в ученето и в житейската философия

Проведох тия дни интересен по моя преценка разговор с едно момиче, което било имало домашна по философия; разговорът ми с него ми даде възможност да проуча реакцията на този млад човек по един важен за мен като преподавател по философия въпрос; по тази причина публикувам разговора ми с него, като оставям само инициалите на името му; ето какво си казахме:

Г. Ч. каза: Може ли да ми помогнеш за философията? Ще ти бъда благодарна. Може ли?

Ангел Грънчаров каза: Как така да помогна?

Г. Ч. каза: За едно домашно по философия. Става ли?

Ангел Грънчаров каза: Зависи.

Г. Ч. каза: Ще те попитам пак: става ли?

Ангел Грънчаров каза: По философия е особено. Много зависи от това кой Ви преподава философия.

Г. Ч. каза: Античният атомизъм се свързва с имената на Демокрит, Епикур, Тит Лукреций Кар.

Ангел Грънчаров каза: М-да...

Г. Ч. каза: Кой е правилния отговор? Кажи?

Ангел Грънчаров каза: Къде е въпросът?

Г. Ч. каза: Прочети го. Дала съм въпроса. Кой е този философ?

Ангел Грънчаров каза: Това не е въпрос, липсва въпросът... прочети сама...
прочетете де.

Г. Ч. каза: Античният атомизъм се свързва с имената на Демокрит, Епикур
Тит Лукреций Кар.

Ангел Грънчаров каза: Няма формулировка на въпрос.

Г. Ч. каза: Античният атомизъм се свързва с чие име - на Демокрит, на Епикур или на Тит Лукреций Кар?

Ангел Грънчаров каза: Кой от тримата ли? Или и тримата? Щото и тримата имат отношение към атомизма.

Г. Ч. каза: Да.

Ангел Грънчаров каза: Нека да е Демокрит. Той е основоположникът.

Г. Ч. каза: С няколко думи характеризирайте всеки от тях.

Ангел Грънчаров каза: Няма да стане. Прочетете си сама. Потърсете си информацията сама и си я прочетете. Не е трудно.

Г. Ч. каза: Можели да ми помагаш по философия?

Ангел Грънчаров каза: Откъде-накъде? Не е хубаво да се учите наготово, сама си се подготвяйте, тогава и ще има смисъл, ще имате полза.

Г. Ч. каза: Да, ама не всичко има в интернет. И друго, моля Ви.

Ангел Грънчаров каза: Има и учебници, четете, учете, този е пътят.

Г. Ч. каза: Моля Ви! Може ли да взимам частни уроци от Вас?

Ангел Грънчаров каза: :-) Е, може. Откъде сте Вие?

Г. Ч. каза: От С.

Ангел Грънчаров каза: Няма как да стане, аз съм от Пловдив.

Г. Ч. каза: Към кои школи или направления във философията се отнасят изброените методологически принципи: а) Истината не допуска противоречие б.) Въздържай се от съдене за това което е истина или не е истина. в.) Истината е в идеите на разума г.) Единствен източник на нашето познание е сетивният опит.

Ангел Грънчаров каза: Вие учите философия, студентка ли сте?

Г. Ч. каза: Ще държа матура по философия. 12 клас съм. Може ли сега да ми помогнеш за 3 въпроса?

Ангел Грънчаров каза: Няма как да стане; много съм зает, а дневно по десет човека искат да им помагам.

Г. Ч. каза: Още няколко друго и след това няма дави търся. Става ли за един ден? Само за тази вечер. Става ли?

Ангел Грънчаров каза: Не, съжалявам.

Г. Ч. каза: Защо?

Ангел Грънчаров каза: Защото е добре сама да се подготвяте, да се поровите по учебниците, тогава ще се подготвите по-добре.

Г. Ч. каза: Аха. ОК.

Ангел Грънчаров каза: Този е начинът, наготово да Ви се дава всичко и вие папагалски да го научите няма смисъл; трябва да се поровите и сама да осмислите нещата. За Ваше добро е това, което Ви казвам, дано ме разбрахте.

Г. Ч. каза: Зависи. Не винаги е така.

Ангел Грънчаров каза: От какво да зависи?

Г. Ч. каза: Всеки човек се затруднява.

Ангел Грънчаров каза: Не, по принцип е така. А трудностите не са толкова страшни когато привикнеш да работиш...

Г. Ч. каза: Зависи пак от това.

Ангел Грънчаров каза: Ами трябва да преодолеете трудностите сама, да ги надмогнете, и тогава ще се подготвите истински.

Г. Ч. каза: Зависи.

Ангел Грънчаров каза: Наготово всеки може.

Г. Ч. каза: Не е така.

Ангел Грънчаров каза: Предпочитате лесния начин, така ли?

Г. Ч. каза: При мен не е наготово. Мъча се. Боря се.

Ангел Грънчаров каза: Това да се помъчите и да се справите сама е най-добрия и най-верния начин да се подготвите истински. Именно, борете се - и много ще постигнете - когато успеете сама да се преборите.

Г. Ч. каза: Хъм. Вие сте идеалист. Не само философ.

Ангел Грънчаров каза: Не, просто се отнасям с респект към истината, към истинските неща, към истинското правене на нещата, към истинското учене и пр. Ако се вслушате в съвета ми ще сте ми благодарна, защото ще се представите бляскаво на матурата, убеден съм в това!

Г. Ч. каза: Вие сте човек, който сте постигал с труд всичко, така ли? Винаги ли? Като сте много силен в областта на философията. Нали? Днес пак ли така правите?

Ангел Грънчаров каза: Да, аз с труд и борба съм постигнал всичко, което съм постигнал. Нищо не съм чакал наготово, а всичко съм постигал със свои сили. Смятам, че този е пътят. Този е начинът. Свободният и достойният човек не чака нищо наготово, а всичко постига сам - с труд, с работа, с дръзновеност, с ентусиазъм. Слабаците, малодушниците чакат всичко наготово - и все търсят да се уредят по "втория начин". Те затова и няма да постигнат кой знае какво. И понеже, макар че не се познаваме, съм убеден, че и Вие лично можете много да постигнете ако заложите на вярната житейска философия, затова, за да не Ви навредя, Ви отвръщам така: да имате много здраве от мен, но аз няма да Ви дам наготово нищичко за матурата Ви по философия - колкото и да ме молите. А Ви съветвам да поработите сама - и сама да си го постигнете. И тогава наистина ще вземете матурата бляскаво. Вярно, по-трудно е, но къде е доказано, че лесното е по-доброто?!

Г. Ч. каза: ОК. Разбрах. Вероятно сте прав. Благодаря! Всичко добро!

Ангел Грънчаров каза: Всичко добро и на Вас! Успех!

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров СТРАСТИТЕ И БЕСОВЕТЕ БЪЛГАРСКИ (с подзаглавие Кратка психологическа история на съвременна България), изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2008 г., 320 стр. Хронология и феноменология на случилото се след 1989 година, както и вникване във факторите, които определят нашата национална съдба. Книга за нашите лутания по пътищата на свободата, за раждането и пътя на младата българска демокрация, за това какви сме ние, съвременните българи, книга за пропилените ни шансове и за покрусените ни надежди.

Но това е една въпреки всичко оптимистична книга, която ни казва, че от нас, гражданите, зависи всичко: ако сме мизерни духом, няма как и да не живеем в бедност. От нашите ценности зависи съществуването, живота ни. Духовната безпътица поражда историческите, пък и сегашните ни нещастия. А растежът на нашите сили - и като индивиди, и като нация - тръгва от освобождаването на съзнанията ни от ония коварни скрупули и дефекти, заради които толкова сме си патили - и за които сме платили тежка цена.

Няма коментари:

Абонамент за списание ИДЕИ