Истината ни прави свободни

петък, 28 декември 2012 г.

Бъдете все този вятър на истината и свободата, г-н Грънчаров!

В публикацията под заглавие Битката за истинско, добро и съвременно образование на младите продължава... представих съобщение на г-жа E.I., което беше свързано със ситуацията в българското образование; там също така публикувах и своя отговор на поставените въпроси. Тази нощ съм получил твърде интересния отговор на г-жа E.I., който се чувствам длъжен да публикувам изцяло; ето какво ми пише тази проницателна жена, а пък по-долу можете да прочетете и моя отговор до нея:

Здравейте, г-н Грънчаров! Останах изумена колко обстойно и обширно сте ми отговорил! Относно музиката - ако е класическа - това ще е друг вид настрой, но виждам, че вие в старанието си да се доближите до “модерния„ им дух пускате модерната за тях сега музика. Гледането на филми в час според мен е много полезно! Особено на Фелини - тук съм за! Вие пишете:

„Никога нищо не натрапвам никому. Разчитам на свободното съвместно търсене и изследване на проблемите, разчитам на активността на самите ученици, като идеята ми е те самостоятелно, по свой път, да стигнат до ония истини, които имат значение за тях.“

Ето, това е правилният подход и много ми харесва, че сте на това становище и разбиране, а не на глупавото с извинение - методично, от което биха наизустили само фрази от учебника, които даже не разбират! Тук ще Ви поздравя! Пишете също:

“Вие как мислите, след като по всеки философски проблем са възможни алтернативни разбирания, възможно ли е преподавателят да "преподава", убеждавайки учениците си в това кое е "единствено правилното" от тях?"

Аз мисля и Ви казвам - първо: много добре отбелязвате това, че за всеки философски проблем има широк, даже безкраен спектър от алтернативни възприятия и мисли, и даден преподавател, ако разбира същността на това, както виждам, че Вие отдавна сте я разбрали, не би си позволил да се придържа към наложените му стандарти от училищното ръководство, понеже директорите, Министерството на образованието и т.н. са свикнали да ръководят и мислят, че всичко се развива по най-правилния начин когато се съблюдава установената програма и методи на преподаване! Това според мен е абсурд!!! Вие добре казвате, че това са остарели неща… Тъжно е, че именно ръководещите нямат гъвкавостта от разбирания да осъзнаят какви зомбирани личности произвеждат благодарение на своя изопачен от личните им представи метод за преподаване на какъвто и да било материал!!!
Именно това погубва свободата на мисълта и духа (както споменахте), защото са поставени в клетка и всяка решетка им казва… т.е. се опитва да им налага знания… кои правилни, кои не… Но все пак е клетка, а не свобода! Пишете също:

“Аз пък смятам, че е фатално важно младите на привикнат да усещат свободата и личността си (правото си на избор на своите лични убеждения и разбирания) още от най-ранна възраст. Тоест, ако това не се прави в училищна възраст, младите ще бъдат непоправимо ощетени и дори увредени - такава е моята гледна точка.“

Тук, г-н Грънчаров, Ви стискам ръка!!! Това е основата, цялостния фундамент, от който тръгват много житейски стъпки, които привеждат личността или до пълен крах, или до пълен успех в личен план, а и не само, защото всичко е аналогично взаимосвързано! Много добре сте осъзнали тази изключително важна стъпка за подрастващите - те трябва да усетят правото на свобода на личния си избор, ако не успеят да го разберат отрано, а все пак вие, преподавателите по философия, имате възможността да им окажете огромната помощ в това (както явно Вие правите), то в по-късен етап от живота си те ще останат плахи, ще позволяват да се съгласяват с чужд избор за сметка на истинските си желания и винаги ще страдат! Подкрепям Ви и тук, мислите наистина дълбоко-философски!!! Картината - без качествено платно (фундамента) - не може да стане красива и хармонична!

Особено много ми хареса самоопределението, което си направихте и даже се засмях:

“Понеже съм крайно неподходящ, дори опасен и вреден със своите разбирания и подходи във философското образование на младежта, то аз съм обявен от системата и нейните цербери за "антисистемен елемент"."

Аз пък бих казала, че сте май единствения правилен в системно-философско разбиране и подход елемент, който наистина се опитва да накара подрастващите не да заучават само фрази, а сами да достигнат до тълкувания, разбирания, усещания, възприятия и най-важното - да осъзнаят важността на своя избор и защита на личностните си приоритети и желания, свободата си! Това според мен трябва да е новият подход към философията, към психологията… то и без това са отворени науки, без край - много изкривено ми изглежда това - да налагат калъп над нещо необхватно, нещо без граници… Хахха - и даже да се опитват да налагат стандарт върху него, с който да карат учениците да… се съгласяват!!!

Относно новия закон, който се обсъжда… честно казано ме стреснахте! Нима наистина са толкова закостенели, нима не осъзнават, че това влияе на нацията… и изобщо вече какви хора излизат от училищата и университетите?! Слепи ли са? Не чуват ли как говори младежта, не виждат ли колко безграмотно пишат? Не им пука… както казвате - пазят си Статуквото - това е!!!

И знаете ли... тези, които искат да Ви уволняват, ако имаха възможността да прочетат това, което сте ми написал и споделяте като разбиране за различен, т.е. по-правилен метод на преподаване... и ако имаха съзнанието - да си го напрегнат повече - биха Ви държали като един от най-иновативните кадри, които изобщо имат!!! Браво за смелостта Ви, браво за това, че не плюете на истината, както другите безочливо правят, защото така им е спокойно, добре и си получават заплатата, а Вие за разлика от тях сте от онези - ИСТИНСКИТЕ бунтари!!! Само едно ще кажа - хареса ми всичко, което написахте и начина, по който разсъждавате! Подкрепям Ви!

В Пловдив ли преподавате? Аз там завърших... Блазе Ви, че сте били в Санкт Петербург - това е градът, който искам най-силно да посетя, още повече, че там сте учил! Имате доста издадени книги!!! Пишете и поезия! :) Много ще ми е интересно да прочета трудовете Ви и поезията Ви! Аз се занимавам с изкуство - за мен музиката, поезията, философията, психологията и рисуването са концепцията на това, което ме вълнува и радва, дава ми стимул...

Благодаря Ви, че така обширно и наистина разсъдително относно много въпроси, от които другите не се вълнуват, ми отговорихте, въпреки да не се познаваме, оценявам това!

Честито Рождество Христово!!! Нека Бог е с нас и ни помага, нека ни напътства по най-правилния и добър за нас път, а камъните - вие знаете какво визирам - те ще си останат крайпътни камъни, залепени за стандартизираните релси, наложени от неразбиращото общество и ръководещи, така им е добре! Дъжд да ги вали, слънце да ги грее, сняг да ги затрупа - те си остават камъни и не могат да се променят!

А вятърът на свободата пътува безгранично навсякъде, необхватен е и когато е силен преобръща всеки камък, всеки трън, всяко дърво... и продължава натам, накъдето другите нямат способността даже да тръгнат!

Бъдете все този вятър на истината и свободата, г-н Грънчаров!!!

С уважение: E.I.

Това наистина чудесно, вълнуващо писмо ми е написала тази нощ г-жа E.I. Разбира се, веднага седнах да й отговоря, пък макар и вкратце, понеже наистина имам много работа днес; ето какво й написах там, във Фейсбук:

Здравейте, уважаема г-жо И.

Наистина много ме зарадвахте с Вашето писмо, съвсем твърдо мога да заявя, че Вашата оценка за мен е много по-важна от становището на разните му там чиновници, които "курират" (руска дума, която означава "надзирават", "ръководят", такъв й е горе-долу смисълът) българското образование. Смятам така, понеже Вие сте български гражданин и родител (настоящ или бъдещ, това няма никакво значение), а пък българското образование не съществува за ръководещите го чиновниците, а съществува за младите, за нашите деца, то ня тях, на техните личности трябва да служи. Твърде много се радвам, че не само от няколко думи разбрахте смисъла, идеята на всичко онова, което правя в своята дългогодишна преподавателска практика, но и ме подкрепихте, имате доблестта да ме подкрепите; до този момент нито един ръководен кадър (ако изключим един наистина напредничав директор на гимназия, името му е Венелин Паунов!) не ме е подкрепил, не се е постарал да разбере смисъла на моята лична философия и стратегия на образованието. Но, казах Ви, за мен Вашата позиция е по-меродавна, значително по-важна от това, което смятат разните му там администратори; аз добре зная, че за тях същинските потребности на младите слабо ги интересуват; техният интерес е съвсем друг: властта, да, наркозата на властта и по възможност безкрайното пребиваване в нея за тях е единствено важното!

Вашите думи на съпричастност и подкрепа за мен наистина имат огромен стимулиращ, насърчаващ смисъл! Искрено Ви благодаря за тази безценна за мен подкрепа! Благодаря Ви също така и за чудесните пожелания във връзка с празника Рождество Христово и настъпващата Нова година. Позволете ми също да Ви пожелая да бъдете със силен, жизнен и здрав дух през настъпващата 2013 година; желая Ви добро здраве, а също така Ви желая винаги да постигате целите си, т.е. желая Ви всякакви успехи в живота, особено в творчеството; желая Ви най-разностранни постижения по пътя на мъдростта и добродетелта!

С поздрав от сърце: Ангел Грънчаров

П.П. На едно място по-горе казвате, че е добре и други хора да разберат за мислите, които обменихме помежду си. Аз това вече съм го направил, имам си такъв обичай, най-интересното от моята разностранна кореспонденция го публикувам в блога ми, който е мой дневник. Това направих и с предишното Ви писмо и моя отговор, това правя и със сегашните ни писма. Запазил съм Ви инкогнитото, т.е. понеже не съм Ви питал дали ми разрешавате да сторя това, съм дал там само Вашите инициали; ето, сега Ви питам, ако желаете, мога да изпиша там пълните Ви имена, както решите Вие. Надявам се ще простите своеволието ми, но аз го сторих защото осъзнах, че проблемите, които обсъждаме, са важни по принцип, т.е. добре ще е и други хора да разберат нещата, за които говорим; пък и надеждата ми беше да се получи дискусия. Прочее, в блога ми често се получават и хубави дискусии, но понякога се получават отвратителни, тъй като в него идват и много мои неприятели; ето Ви, за да се посмеете, пример за това какъв тип дискусия е присърце на моите опоненти, на моите "врагове", подвизаващи се в сферата на образованието; смешно е, но това е смях през сълзи, понеже тия хора, дето пишат така, са... дейци и дори ръководни функционери в българското образование (!); ето какво имам предвид, това са коментарите към моя публикация под заглавие Бъдете смели, бъдете силни, дръжте се достойно - както подобава за свободния човек!; наистина положението в българското образование е страшно:

Анонимен каза: тоа убезомя вече окончателно взе да се мисли за гуру :-) победихме!!!!!!!!!!!!

Анонимен каза: пак ли в фейса на ПГЕЕ групата - защо пак се натрапва пак си направи реклама!

Анонимен каза: лош човек бе какво очаквате от него долен човек да много долен и подъл даже трябва да го убием вече.

Анонимен каза: грънчаров сам си пише коментарите в блога един път от името на някой "враг" а друг път от свое име важното е да си мислят хората че има наплив от читатели! :)

Анонимен каза: сам си е писал бате Ачо това писмо до себе си, а после го оборва. Стар прийом, между другото, като измисления Главкон на Платон.

Анонимен каза: ми то е ясно за умните хора очевадно даже!

Анонимен каза: хайде направи си анкета във фейса на ПГЕЕ всеки да гласува там ставаш ли за писател или не какво мислят за теб другите

Анонимен каза: никакъв писател не е той понеже никой не ще да чете книгите му и да си ги купува не съм му чел книгите ама знам че са много лоши и скучни

Анонимен каза: гранчи е урод

Анонимен каза: напълно права е госпожа Анастасова да иска да го уволни!

Анонимен каза: споделям оценките по-горе и също като г-жа Анастасова смятам, че тоя грънчаров не е написал нито една полезна за човечеството книга!

П.П.2: Още едно допълнение: аз стихове не съм писал (поне досега), а е и съмнително дали някога ще пропиша, поезията е занимание за по-млади хора. Тъй че ако сте намерила някъде в интернет стихове, подписани с моето име и фамилия, това означава, че са на някой мой съименник. Това бях длъжен специално да Ви уведомя, имам няколко съименника, които се подвизават в интернет, хората често ни бъркат. Аз чужди заслуги изобщо не ща! :-)

Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост! (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)

Няма коментари:

Абонамент за списание ИДЕИ