
Все пак би било пресилено да се отрича изцяло наличието на определени народопсихологически белези. Великият философ Дейвид Хюм (тази година празнуваме 300 години от рождението му – честито, Дейвид!) пише по този повод в своето есе „За националния характер”:
„Простите хора са склонни да довеждат националните характери до крайност. Веднъж установили като принцип, че някои народи са подли или страхливи, те не признават изключения, а подвеждат всеки индивид под един знаменател. Умните хора осъждат тези недиференцирани съждения. Същевременно те признават, че всяка нация има характерно поведение и че някои особени качества се срещат повече у едни народи, отколкото у други. Простите хора в ШВЕЙЦАРИЯ вероятно са по-честни от тези в ИРЛАНДИЯ и всеки мъдър човек, изхождайки дори само от това обстоятелство, ще прави разлика кому да има повече доверие. Имаме причини да очакваме повече остроумие и жизнерадост у един ФРАНЦУЗИН, отколкото у един ИСПАНЕЦ, макар че СЕРВАНТЕС е роден в Испания. От един АНГЛИЧАНИН може да се очаква, че ще е по-начетен от един ДАТЧАНИН, макар че ТИХО БРАХЕ е датчанин по рождение.”
По-нататък Хюм разглежда факторите, които определят националния характер и ги разделя на морални (но не в съвремнното значение на думата) и физически. Под „морални” фактори Хюм разбира обществения живот, начина на управление и т.н., т.е. историята, вътрешната и външна политика на страната и пр. „Физически” фактори са най-вече теренът, храната, въздухът и климатът. Хюм смята, че решаващи са моралните фактори, докато околната или природната среда, както бихме казали днес, почти не играе роля.
Той много подробно аргументира това мнение, като го подкрепя с много примери, да кажем този на древна АТИНА и ТИВА, които са отстояли само на един ден път, но са били коренно различни. Атиняните са били изобретателни, учтиви и жизнерадостни, а тиванците - тъпи, груби и изостанали. Французите, гърците, египтяните и персите са забележително жизнерадостни, испанците, турците и китайците са тежки и сериозни. Но няма чак такива разлики в климата на тези страни, които да обусловят тези различия в характера. Колкото специално до климата, Хюм смята, че само в едно отношение той може би има влияние, а именно че северняците имат по-голяма склонност към силни алкохолни напитики, а южняците си падат повече по любовта и жените.
За да дам един пример за това какво значение се е отдавало някога на народопсихологията, ще кажа, че дори в старите издания на една такава авторитетна енциклопедия като тази на Майер в Германия в почти всяка статия за дадена държава има и описание на „психологията” на нейния народ. Така например в Meyers Konversationslexikon от 1908 г. (в 24 тома, легендарно издание) четем за ирландците следното:
„Характера на ирландците е особена смес от различни, повечето противоречиви качества. Лекотата на духа е в основата на ирландския характер и той показва всички добродетели, съвместими с нея, докато недостатъците му са най-вече липсата на разсъдливост, издръжливост и самообладание. На ирландеца не могат да се отрекат любов към музиката и красноречието. Той е любознателен, хитър, остроумен и забавен.
Но при всички умствени нагласи му липсва дълбочина. Той е повърхностен в действията и мисленето си, ненадежден в работата, няма издръжливост и е вятърничав, поради което не е способен на големи дела. „Пади” (Paddy, както наричат ирландците според често срещаното у тях име Патрик) е добросърдечен и доверчив, но не заслужава доверие. Предателството е играло голяма роля във всички ирландски въстания. Предвид силната му фантазия истината за него няма голямо значение.
Той лесно се възбужда, склонен е към побои и насилие и обича развлеченията. Също така лесно, както се отдава на чревоугодничество, понася и нуждата и е доволен, ако може да се храни само с картофи.”
Подобни изказвания днес в уважаваща себе си енциклопедия, разбира се, биха били скандални. Между другото за българите в Майерс пише:
„Днешните българи, т.е. наследниците на Дунавските българи и днес живеят в старите граници отпреди 1000 години, заобиколени от сърби, румънци, албанци и турци. Само тук-таме смесени с други народности, те живеят от Тимок, горното течение на Вардар и от Охридското езеро почти до Черно море, на север до Дунава, а на юг до Егейско море...
Телосложението на българина в Западния Балкан, където се е запазил най-чист, е набито, мускулесто, с овално лице, прав нос, тесни, малки очи... Изражението на лицето му е интелигентно, сериозно и говори за упоритост. Формата на черепа не е като у другите славяни, но не е и като у финландците, а има собствена форма, при която често се среща прогнатизмът (издадени горна и долна челюст – Бел. на прев.)... Носията на българите е различна от тази на всичките им съседи на Балканите... почти всеки район има собствена носия...”
Други забавни мнения за българите от книгата на Димо Казасов „България, пътеводител”, София 1963 г.:
„Общо взето преобладава брюнетния пред блондинния тип. По ръст българинът е по-скоро нисък, отколкото висок. Той има сухо, но здраво, силно и издръжливо тяло. Под неговия вънщно спокоен, а понякога и флегматичен вид се крие горещ и буен темперамент, който особено ярко се проявява в дни на народни вълнения и бедствия. Познати са българското трудолюбие, разсъдливост, спестовност, гостоприемство и любознателност.”
„Никъде другаде по света няма да срещнете толкова трогателно гостоприемство, както у българите. Гостоприемството е задължително за всички – бедни и богати” (Томас Алон, английски архитект, 1804-1872)
„Българите са трудолюбиви, пестеливи и имат спокоен характер. Когато наемахме рботници и служители, з предпочитах тях пред всички други. Те се отличават с постоянство и ум.” (Хенрих С. Барклей, английски инженер, 1869 г.)
„След толкова войни и многовековно робство не би било чудно, ако българският народ изчезнеше. Удивителното е, че въпреки всичко той е запазил своята жизненост и самобитност. Това е силен и здрав народ. (Контеса Емилия Странгфорд, Лондон, 1879 г.)
„Българските мъже са снажни, силни, добре сложени. Българките са красиви без изключение: овалът на лицето им напомня чертите на гъркините от островите, а с тялото си и неговите прелестни гъвкави форми приличат на туркини.” (Тийц Лайбн, 1836 г.)
„Българските жени притежават необикновена хубост; към правилните черти и красивите пропорции на тялото им се прибавя предимството и на благородната стойка.” (Френският пътешественик Лоран Пуквил, 1770-1838)
„Тук аз имах възможност да изуча нравите и обичаите на българите. Те са хора простодушни, кротки и трудолюбиви.” (А. Ламартин, 1835 г.)
„Аз никак не допущах това, което видях със собствените си очи в Русе и във Варна, в пълните салони със зрители, дошли да гледат представление на френски език. И каква великолепна публика – внимателна, отзивчива, щедра и страстна.” (Андре Балсак, директор на френския театър „Ателие”, 1958 г.)
Бих добавил, че доколкото съществува национален характер, той не е еднакъв дори за всички дялове на отделните народи. Така например има доста големи различия между българите от Южна и Северна България, а също така между Западна и Източна България. Чувал съм, да речем, сливенлии да се оплакват от липсата на гостоприемство у балканджиите и шопите.
Прави също впечатление, че източните българи (отвъд ятовата граница) говорят много по-бързо от западните българи, което може би издава по-бърза мисъл и по-буен темперамент. Във всеки случай е факт, че повечето от големите български писатели и поети са от Източна България.
Накрая бих отбележил, че националният характер не е нещо статично и добър пример за това са евреите. Някога евреин или „чифутин” е било едва ли не синоним на страхливец. Само че същите тези „страхливци” в държавата Израел са изградили една от най-мощните военни машини на света и днес едва ли някой би дръзнал да ги нарече страхливци, а най-малко пък арабите.
Написа: Анонимен
Няма коментари:
Публикуване на коментар