Истината ни прави свободни

вторник, 10 април 2012 г.

Страшно е млад човек да не е способен на напредък, на развитие, на промяна в представите и идеите си

По публикацията в моя блог със заглавие Пример за това колко страшна е атеистичната бездуховност: същинска пустиня е тя!, която моят любезен опонент, младият блогър Христо Блажев счете за нужно да препубликува в блога си (вместо, както е нормално, да възрази с коментар под първоначалната публикация!), та, както и да е, по така завързалия се спор сега, гледам, г-н Блажев е реагирал; ето по-долу неговата реплика и моя коментар, с който ми се иска да пренеса спора на една друга, по-пристойна плоскост, щото, да не забравяме, тече Страстната седмица, в която нашите разговори и спорове би следвало да имат един по-духовен и човечен характер; та ето какво си казахме:

Г-н Грънчаров, в трепетно очакване съм да си мерим духовните превъзходства, каквото и да значи това. В какви мерни единици предлагате да стане това? Или да си останем на ваша територия - празни витиевати думички с произволен смисъл, които всеки си тълкува, както му е угодно?

Това си позволи да заяви г-н Христо Блажев; на което отвърнах ето как:

Г-н Блажев, ако всичко, казано или написано от мен Ви се струва "празни витиевати думички" - все пак аз съм човек, който повече от 30 години работи в областта на философията, преподавател съм, автор съм на 20 издадени книги, все нещичко съм направил и постигнал в този живот - то такива едни думи, съдържащи подобна преценка, говорят твърде зле за Вас самия; не зная давате ли си сметка за какво говори едно такова отношение. Вероятно не си давате, щом си го позволявате, но то е твърде унизително за Вас самия; жалко е, че не съзнавате как много сам себе си унижавате. Ще се окаже, че моите "празни витиевати приказки" за това, че атеистите по начало са обременени с обидно аморална нихилистична самоувереност, признак за страшен дефект на душата и съзнанието, са съвсем основателни.

Мисля, че въпреки различията ни, включително и във възрастово отношение - излишно е да споменавам, че в годините на десетилетната си преподавателска работа съм общувал с хиляди младежи като Вас - би следвало да можем да разговаряме човешки, с подобаващото уважение един към друг; а Вие си позволявате да скачате и хапете като ония псета на Фандъкова, които нахапаха и в крайна сметка убиха проф. Б. Тачков, което, простете, е непристойно. Към по-възрастните подобава да се отнасяме с известен респект, понеже много са живели и, възможно е, са помъдрели; да презираш по-възрастните само защото са по-възрастни е чисто и просто глупаво; време е да си дадете сметка за тия така прости неща, касаещи възпитанието на човека.

Тия дни на т.н. "страстна седмица" са дни за размисъл и покаяние: преди хиляди години точно в тия дни се е случила история, преизпълнена с огромен, с пребогат смисъл за нас, човеците. Един Учител - не просто учител като мен, а Учител; единствен Той заслужава да се пише Учител! - на име Христос, който имал всичко на всичко само 12 ученика, първом бил приет с възторг от народа на Йерусалим, а след няколко дни бил бит, плют, обруган, обиждан и пр. от същия този народ, а след това осъден на смърт и разпнат на кръста. И Христос умира с ясното съзнание, че жертвата Му е безкрайно важен по значението си нравствен пример на нас, човеците, които сме така податливи на дребнави емоции, а в същото време постоянно забравяме за истински важното, за онова, което придава смисъл на живота ни. Христос умира, за да изкупи нашите грехове, да спаси човечеството, да ни покаже пътя на нравствеността, по който всеки един от нас може да спаси душата и духа си. Затуй го наричат освен Учител и Спасител.

Но Христос, освен човек, е и Бог, Син Божи, пратен на земята, та да се преодолее образувалата се пропаст между Бога и човека - любимото творение на Бога. "Старият Бог", Богът, както е представен в Стария Завет, е един строг Бог, изискващ подчинение - и наказващ според содеяното, според стореното или направеното. Той дава Заповедите на човеците, съдържащи вечния морален закон и изисква изпълнение. Христос обаче идва на земята и с живота си - той, прочее, живял тук, на земята, само 33 години - дава надежда на хората, че е възможно да се живее според Божиите изисквания без принуда, а съвсем свободно, по порива на собственото ти сърце. Даже и да е невярващ, културният и образован човек следва да уважава тия представи на огромна част от човечеството - и на милиарди човешки същества, живели преди нас! - а не, овладян от някакъв бяс, да си позволява да ги подиграва, да ги определя като "глупави", "тъпи" или каквито там са тия представи според Вашата собствена терминология.

Всъщност, различията между нас, човеците, в ценности, разбирания, идеи, представи са нещо най-естествено - и на това основание за не мога да си представя как е възможно лично Вие да сте така враждебно настроен към ония, които не мислят като Вас, които разбират нещата иначе, които, за разлика от Вас, смятат Христос за свой най-вдъхновяващ нравствен пример и за Бог. Не зная дали знаете, но и мюсюлманите смятат Христос за Велик Учител и го уважават, докато мразят, обиждат и са способни на преследват християните само най-бесовски настроените атеисти...

Това исках да Ви кажа. Що е морално или личностно превъзходство опитайте да осъзнаете сам. Има и духовно превъзходство, има хора, които нямат отношение към духа, има бездуховни хора, има враждебно настроени към духа хора, има хора всякакви; нека да има, казват, че така, благодарение на различията между нас, животът е по-"шарен", "пъстър", многолик, нескучен, сиреч весел, разнообразен, динамичен и пр. Тогава, простете, съвсем не мога да разбера, ей-Богу, Вашата така зла неприязън към варващите в Бога хора, която не пропускате да демонстрирате непрекъснато.

Аз преди време водих дълги дискусии с Вас и с Ваши фенове, една част от тия дискусии даже публикувах във философското списание ИДЕИ, на което съм издател и главен редактор, но се учудвам как въпреки обменените между нас мисли Вие, за жалост, нямате никакъв позитивен напредък в своето отношение към религията, към духовното, към философията и пр. Страшно е ако млад човек като Вас не е способен на напредък, на развитие, на промяна в представите и идеите си; това означава, че пред нас имаме един склонен към закостенялост, към догматизъм човек, а не човек, възприемчив към новото, към различното, към необичайното. За да Ви предвардя донякъде от ужасната участ на неспособните за развитие млади хора общувам и споря с Вас, а не, както Вие, предполагам, си го представяте, да Ви поучавам или да доказвам правотата си.

Това исках да Ви кажа. Апелирам за културен диалог, както подобава за зрели и образовани хора; не си падам по обмяната на хлапашки изхвърляния, на обиди, по бабаитско тупкане по гърдите и пр. Бъдете здрав!


Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!

(Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)

3 коментара:

Анонимен каза...

Проповеди, проповеди, проповеди. Вземете, та се гръмнете най-сетна с тия християнски мозъчни промивки, драги ми светецо!
То бива бива средновековна простота, ама чак толкоз...

Unknown каза...

Уважаеми Анонимен, защо отпращате лични обиди? Навярно сте атеист, а Вие атеистите се възприемате за прогресивни. И какво прогресивно има в изказаното от Вас? В съвременното общество е разпространена идеята за плурализма. А къде остава тя при вашето мислене? Да приемем че Вие сте прави: няма Бог, няма духовна субстанция и т.н. Какво Ви дава това? Прави ли Ви по-морални, по-цивилизовани, изпълнени с повече любов към човечеството? Отговорете си сам на този въпрос. Но физичния закон не е източник на морал, докато религията дава не само морал на хората, но и вяра. Освен това в религията има и много дълбоки идеи, които биват възприемани от малцина, но това не означава, че тях ги няма. Например Кантовия "категоричен императив" има сходство с идеята на Христос да правиш на другите това, което искаш да правят и на теб. Вашите ценности са "негативни", което означава, че разрушават ценностите на другите обаче не поставят други на тяхно място. Когато изпразниш един съд, за да не остане празен трябва да го напълниш. Не се опитвайте да лишавате хората от техните идеали след като не може поне да им дадете други.

Анонимен каза...

Аз затова постоянно цитирам физикът Айнщайн,не текстове от Библията.За да можеш да разбереш ,че има Бог трябва да можеш да мислиш,логично мислене да развиеш.Този който отрича нещо което неможе да разбере,просто е останал на ниво умствено по подразбиране ,както се е родил (животинско ниво).Разумното същество (което не е само човека) развива умения (нагъва гънки на мозъка) с който да се вписва в сложният и недружелюбед свят на материйното съществуване.Във кюмурената ни опаковка се появяваме,не с основното предназначение да добавяме килограми телесна маса (и да ни затруднява придвижването и),а за извършване на определена деятелност(задачка)предписана всекиМу индивидуално.Едни съумяват още от предтинейджерска възраст да се усведомят (що пък съм се явил такъв в тоз опраз и подобие) и си изпълняват съвестно "служебните" задлъжнелости.Други (напоследък не малко) така и не съумяват та разберат,че са били(узнават го де, ма на тръгване към трапа земен),неим останало време между хапването ,пийването и другите там бизнис дела.
"Човек не бива да преследва цели, които са лесно осъществими, а трябва да развие инстинкт за онова, което е едва постижимо чрез най-голямото усилие, на което е способен."-Алберт Айнщайн
Да казваш "няма Бог",все едно да казваш "аз не съществувам".То случвасе някой да се изгуби по пътя,но нали за това сме другите,все някой ще те е видял по пътя където си изпаднал.
При Бог "тука има ,тука нема",винаги знае кое къде е. "Господ не играе на зарове" -Алберт Айнщайн
"Две неща ми вдъхват страхопочитание — сияещото небе отгоре и поучителната Вселена, в която се намирам."-пак той.
A,Ангел,благодарим за предложението,ма несъм философ (по прозайчни са ми професииките) и запетайчиците са ми кът,несъм баш писмен (мекичко казано) ;)
Румен Бърцов - луд по подразбиране,е нямам документ да потвърдя,но никой и не иска!

Абонамент за списание ИДЕИ