Попаднах на интересен документ на Движение за либерализация на образованието; понеже споделям изцяло неговата идея, публикувам този документ; иска ми се да го подкрепя с каквото мога:
Повече от 20 години след демократичните промени у нас образователната система остава изцяло тоталитарна. Държавното образование е задължително, законова алтернатива не съществува – нито в лицето на частните училища, чиито програми са изцяло подчинени на Министерството на образованието, нито в лицето на независима неучилищна форма на образование, каквато е домашното, нито в лицето на независими системи за сертифициране на знания. Университетите не могат сами да избират образователните критерии за прием в своите учебни заведения.
Движението призовава за либерализация на образованието на основание на:
- Чл. 18,4 от Конституцията на България, който не допуска държавен монопол в сферата на образованието;
- Чл 28,б от Конвенцията за правата на детето на ООН, според който държавата трябва да гарантира достъп до различни форми на образование;
- Чл. 14,3 от Европейската Харта за правата на човека, според която родителите имат право да образоват децата си според своите философски, религиозни и педагогически убеждения.
- Протокол 1, чл. 2 от Европейската конвенция за правата на човека, който гарантира, че държавата уважава правото на родителите да дават образование на децата си съгласно своите религиозни и философски възгледи.
- Чл. 26, ал.3 от Всеобщата декларация за правата на човека, според който "Родителите имат право, с приоритет, да избират вида образование, което да получат техните деца."
Съгласно либералните демократични принципи, държавата не може да издава задължителни предписания за поведението на гражданите, житейския им избор и начина, по който са избрали да отглеждат, възпитават и образоват децата си, при положение, че те не са изгубили статута си на суверен вследствие на престъпно поведение.
Нещо повече, алтернативата на държавното образование в лицето на независимите частни училища и домашното образование не е нещо ново и присъства в повечето от развитите страни – Великобритания, Ирландия, Шотландия, Канада, Америка, Нова Зеландия, Австралия, Дания, Белгия, Франция, Италия, Норвегия, Швейцария, Чехия, Унгария, Полша, Финландия, Латвия, Русия, Тайван, Сингапур, Израел и др. Наличието на конкуриращи се и независими форми на образование е признак за наистина демократично общество и гаранция за съвременно, добро и успешно образование, което да стане основа на бъдещ просперитет за цялото общество.
Публикувам накрая и мое писмо до инициативната група на движението:
Здравейте,
Попаднах в интернет на документа "Свобода в образованието", в който вашето движение прокламира идеята си. Бих желал да се присъединя към едно такова движение "Свобода в образованието" и да го подкрепям с каквото мога. Аз съм философ, автор на философски и психологически книги, преподавател по философия, блогър и главен редактор на философското списание ИДЕИ, излизащо от 2009 година. Конститирам близост и дори общност на моите и вашите идеи, която може да се констатира от моята последна книга, носеща заглавието ИДЕИ ЗА ЕДНА НОВА ФИЛОСОФИЯ И СТРАТЕГИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ. Позволих си, за популяризиране на идеята на движението, да публикувам неговия документ в блога си.
Желая успех на превъзходната инициатива!
ОЩЕ:
ПАРАДИГМАТА: Движение за либерализация на образованието е неформална гражданска инициатива за въвеждане на демократични принципи и премахване на държавния монопол в българската образователна система.
Негативите на принудителната институционализация на образованието, голяма част от които могат да се избегнат с неговата либерализация.
"Винаги съм готов да уча, но не винаги съм готов да ме учат" - Уинстън Чърчил
Повече от 20 години след демократичните промени у нас образователната система остава изцяло тоталитарна. Държавното образование е задължително, законова алтернатива не съществува – нито в лицето на частните училища, чиито програми са изцяло подчинени на Министерството на образованието, нито в лицето на независима неучилищна форма на образование, каквато е домашното, нито в лицето на независими системи за сертифициране на знания. Университетите не могат сами да избират образователните критерии за прием в своите учебни заведения.
Движението призовава за либерализация на образованието на основание на:
- Чл. 18,4 от Конституцията на България, който не допуска държавен монопол в сферата на образованието;
- Чл 28,б от Конвенцията за правата на детето на ООН, според който държавата трябва да гарантира достъп до различни форми на образование;
- Чл. 14,3 от Европейската Харта за правата на човека, според която родителите имат право да образоват децата си според своите философски, религиозни и педагогически убеждения.
- Протокол 1, чл. 2 от Европейската конвенция за правата на човека, който гарантира, че държавата уважава правото на родителите да дават образование на децата си съгласно своите религиозни и философски възгледи.
- Чл. 26, ал.3 от Всеобщата декларация за правата на човека, според който "Родителите имат право, с приоритет, да избират вида образование, което да получат техните деца."
Съгласно либералните демократични принципи, държавата не може да издава задължителни предписания за поведението на гражданите, житейския им избор и начина, по който са избрали да отглеждат, възпитават и образоват децата си, при положение, че те не са изгубили статута си на суверен вследствие на престъпно поведение.
Нещо повече, алтернативата на държавното образование в лицето на независимите частни училища и домашното образование не е нещо ново и присъства в повечето от развитите страни – Великобритания, Ирландия, Шотландия, Канада, Америка, Нова Зеландия, Австралия, Дания, Белгия, Франция, Италия, Норвегия, Швейцария, Чехия, Унгария, Полша, Финландия, Латвия, Русия, Тайван, Сингапур, Израел и др. Наличието на конкуриращи се и независими форми на образование е признак за наистина демократично общество и гаранция за съвременно, добро и успешно образование, което да стане основа на бъдещ просперитет за цялото общество.
Публикувам накрая и мое писмо до инициативната група на движението:
Здравейте,
Попаднах в интернет на документа "Свобода в образованието", в който вашето движение прокламира идеята си. Бих желал да се присъединя към едно такова движение "Свобода в образованието" и да го подкрепям с каквото мога. Аз съм философ, автор на философски и психологически книги, преподавател по философия, блогър и главен редактор на философското списание ИДЕИ, излизащо от 2009 година. Конститирам близост и дори общност на моите и вашите идеи, която може да се констатира от моята последна книга, носеща заглавието ИДЕИ ЗА ЕДНА НОВА ФИЛОСОФИЯ И СТРАТЕГИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ. Позволих си, за популяризиране на идеята на движението, да публикувам неговия документ в блога си.
Желая успех на превъзходната инициатива!
ОЩЕ:
ПАРАДИГМАТА: Движение за либерализация на образованието е неформална гражданска инициатива за въвеждане на демократични принципи и премахване на държавния монопол в българската образователна система.
Негативите на принудителната институционализация на образованието, голяма част от които могат да се избегнат с неговата либерализация.
"Винаги съм готов да уча, но не винаги съм готов да ме учат" - Уинстън Чърчил
Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!
(Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)
Няма коментари:
Публикуване на коментар