Под една публикация от вчера - виж Популизмът и демагогията у нас ни обливат на мощни талази - и ни задушават вече! - се появиха доста коментари, сред които обаче най-силно впечатлява този на г-жа Мария Василева: тя се обръща към учениците от 11 Д клас на ПГЕЕ-Пловдив и им казва някои неща, които трябваше да им бъдат казани. Ето какво пише г-жа Василева:
Към 11 Д клас
Виждам че посещавате този блог. Смятате ли че обстановката, която създавате, е благоприятна за работа?
Харесва ли ви или не учителя, да се държите по този начин говори за изключително лошото възпитание на тези, които водят за носа този клас. Ако отсега унижавате хора и сте толкова жестоки, как смятате ще се развие животът ви нататък? Нямате бъдеще нито в личен, нито в професионален план. Лоша прогноза - балкански синдром - всичко е подчинено на личен интерес.
Искам да ви попитам:
1.Обичате ли философия? Ако я обичахте, щяхте да се радвате, че преподавателят ви оставя избор и самостоятелност: защото този е начина да сте най-подготвени - както за приемни изпити, така и за живота. Смятам че този начин иска повече усилия от ваша страна, затова сте намерили решение - да заклеймите този преподавател и да дойде друг - той ще ви поднесе нещата смлени, няма да ви се налага да търсите, да избирате, да разсъждавате. Може би ще ви продиктува накратко нещо по темата, ще си го запишете, ще го наизустите и хоп - оценката ви е в кърпа вързана. Ще ви остане време и да "обсъдите" други преподаватели, да си поговорите за неща, за които не си заслужава да се говори... Да, знам че повечето учители са успели да се настроят на вашите вълни, занемарявайки служебните си задължения - високо ниво на умения, не толкова на знания. Което изисква усилена работа от ваша и от негова страна.
2. Уважавате ли хората, искам да кажа човешките същества, не казвам учителите? Те имат право да бъдат много по-различни от вас, с противоположни на вашите мнения: ще ви се наложи след година да работите в екип с хора. Кой ще ви изтърпи с интригантския ви стил и "нахалство към прогрес"? Нито в брака, нито в бизнеса ще ви търпят, навсякъде се иска толерантност
3.Обучението е взаимен процес - между ученик и учител. Колкото повече учителят мълчи и колкото повече учениците говорят, толкова по-успешен е учебният процес. Учителят само ръководи процеса, това е основно правило: учудвам се че добрият 11 Д не знае това. Май малко учители го прилагат. Нито един учител няма да иска да преподава при подобно отношение към него. Тук търпите критика, признайте си че да не му давате възможност да работи е много, много грозно и подло, унизително за него и много жалко за вас. С друг подход и тон бихте оправили нещата лесно, той щеше да се съобразява с удоволствие с вашите затруднения във философията, би ви помогнал да направи часовете си много забавни и приятни, щяхте да превърнете работата по философия в удоволствие. Без вашето доверие и добронамереност нищо няма да се получи. Не е виновен Грънчаров, просто процесът е взаимен, трябва желание и от двете страни.
Нима очаквате да има желание за работа при всичко, което сте му причинили? Друг на негово място би ви натряскал двойка до двойка - тези ли са учителите, които цените? Зъб за зъб! "А сте мръднали, а двойка - без дори да ви задам въпрос! Ще ви смачкам!" Не ми казвайте че нямате такива преподаватели и че при тях работата върви, защото ви е страх.
4. Не се излагайте да "покривате" директорите си - самият факт, че са сменили Грънчаров по ваше оплакване е достатъчен да ви дава сили, кураж и вдъхновение че може да дърпате конците вие. Дори и дума да не сте си казали с директорите, вие вече сте с тях в един кюп - мислите и действате еднакво - с хитрости и даване под съд; защото вашето е по-страшно от всеки Градски или Областен съд. Няма по-голямо наказание за един учител от неразбирането с някой клас. Аз също съм учител и добре познавам системата и процесите в нея. И вие и той страдате от вашето недомислие. Направете един списък с нередностите в работата на този учител, така, за себе си, за да сте спокойни че той заслужава това, което му причинявате. Каквото сте повикали, това ще се обади.
5. Какви оценки имате по философия? Не става ли въпрос единствено за така познатото бележкарство, което произтича от недостатъците на образователната система? Защото тези цифри са толкова ненужни! Практиката показва, че нашите български отличници не се справят в живота: защото в него не са нужни толкова знания, колкото качества. Затова посредствени ученици по-добре се справят в живота, затова всички сме загрижени да се промени системата и училището да стане място за развиване на силните страни и себеуважението на личността. По последното ви пиша двойка, 11Д ! Вие не се уважавате, щом искате да пробивате по този начин - за сметка на здравето и самочувствието на друг човек.
Що се отнася до книгите му, не сте хората, които ще ги оценяват. Още повече че не сте ги прочели. Да оставим времето за съдник. Добре че Грънчаров не е изобщо глупав, та да му пука от вашето държане. Преценил ви е добре, както и директорките ви.
Желая ви всичко добро, все ще дойде ден, в който ще разберете нещата от живота правилно. Малко са учителите, които истински ви обичат и се грижат за вас. Засега. Това ще се промени. Мислех че вашето поколение ще променя нещата. Но не, твърде белязани сте от безнравствената среда; може би вашите деца, ако някога се осъзнаете и не ги възпитате да бъдат ваше подобие.
Мария Василева
Към г-н Грънчаров
Здравейте! Удивлявам се на толерантността ви и силата да влизате в подобни класове. Май сте прав като казвате, че сте стар боец. Според мен на никого в главата не можем да вкараме акъл. Не е дошло времето, даже изглежда далече времето с принципите, според които живеете и действате. Хубавото е това че Бог ни дава тези изпитания, избрани сме да ги изживеем: защото този е начинът да се стигне до духовно усъвършенстване. На "цъфналите и вързалите" нищо такова не им се случва - с тях Бог не се занимава. Добра новина е това, че Бог ще ви даде сили да преодолеете изпитанията; бъдете радостен и безгрижен като всички, които уповават на Него.
В борбата с тези многоглави чудовища, родени от безбожието на системата, има три изхода:
- да се примирим, да адаптираме;
- да се откажем от битките и голи, боси и гладни да умрем, прегърнали свободата си;
- да продължаваме да се борим без да виждаме някакъв проблясък и шанс да успеем някога, до смъртта ни: защото просто времето не е дошло, процесите са мъчителни и бавни.
Има и четвърти изход - за най-духовно израснали само - да се молим: за учениците, за директорите, за народа и за страната ни. Вярата в действие. Това е.
Не съм в Пловдив, когато съм там ще ви се обадя да се запознаем. Ще бъде чест за мен.
Мария Василева
Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост! (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)
2 коментара:
Г-жо Василева, моля, елата до Пловдив и се запознайте с г-н Грънч! След това ще размислите дали да в бъдеще да го защитавате!
Мария Василева, уважаема г-жо. Това, което вие четете е плод на невероятно излъганото съзнание на г-н Грънчаров. Не мисля, че сте запозната с реалните ситуации. Моля Ви, не се излагайте, като защитавате човек, който би говорил така и за Вас! Така както говори за нас, на нас! Благодаря Ви!
Публикуване на коментар