Из Да влязат мислещите, Автор: Инна Павлова
От какво образование имаме нужда сега, за да бъде България различна след 15 години?
... Сега познайте коя е най-често срещаната позиция в обявите за работа в Европа? Мениджър "Социални мрежи". Има ли учебна програма, която може да подготви някого да бъде мениджър "Социални мрежи?" Въпросите, които образователният експерт на Световната банка Алберто Родригес задава, звучат като риторични. Но не са. "Има такава учебна програма, казва Родригес, и тя е гъвкавата." Програмата, която дава на всяко дете базисни знания и умения, за да го научи как да се учи. Която гарантира, че всеки ученик може да чете, да пише и да ползва математически знания. Която го кара да пита и да търси решения.
Преди близо три месеца международният тест PISA показа, че над 40% от 15-годишните в България нямат тези базисни умения. Най-вероятно голяма част от тях скоро ще отпаднат от образователната система, а след няколко години ще се наредят на опашките за безработни. Дори да имат технически знания от професионални училища, бързо променящата се технологична среда ще ги направи неизползваеми. А липсата на умения за справяне в живота ще им попречи да се преквалифицират и да реализират потенциала си другаде. Това ще отвори още по-големи дупки на пазара на труда, който вече ще е засегнат от бързо застаряващото население...
Какво искаме
Образование, което вдъхновява и стимулира критичното мислене, което е ориентирано към уменията и екипността, което подготвя уверени, амбицирани и адаптивни млади хора. Образование, чийто фокус е успехът на всички ученици без значение от техния социално-икономически статус. Иновативно и гъвкаво. Подмладено. Свободно и широко скроено. Създаващо бизнес. Качествено и конкурентоспособно. Това са някои от отговорите, които "Капитал" получи, когато попита учители, университетски преподаватели, представители на бизнеса и неправителствения сектор от какво образование имамe нужда сега, за да бъде България различна в бъдеще (всички мнения). Всички те се обединяват около едно - отговорът какво да бъде образованието се крие в това какъв искаме да е неговият продукт. Дали това да са послушни хора с теоретични знания или критични и креативни личности. Искаме ли затворени в системата университетски преподаватели или иновативни учени, които могат да променят света.
"Целта на образованието трябва да бъде да мотивира младите хора да повярват в себе си, в способностите си, да мечтаят смело, за да могат да заявят своето място в слабото ни все още гражданско общество", смята Бела Станкова...
... "Трябва да обучаваме мислещи хора, които да могат да анализират, синтезират и прилагат в практиката огромното количество информация, която ни залива ежедневно", коментира Александър Александров, вицепрезидент по финанси и администрация на Американския университет в България. А програмният директор на "Център за образователни инициативи" и учител по история Емил Джасим ни казва каква е ролята на преподавателите в този процес - "да даваме такива умения на учениците и студентите, че те да се оправят без нас"...
... А как да направим така, че точно такива да излязат от училищата и университетите? Работещите в сферата на образованието отдавна имат идеи. Да има възможност за по-бързо придобиване на педагогическа правоспособност, директорите да имат задължението да квалифицират учителите ("засега квалифицираният учител е неудобен"), да има различни форми на учене и ученикът да може да избира например дали да учи с учител в час, или да работи по задача в група, изброява своите учителят по български език и литература Марта Джалева...
... През активни методи за обучение, конкуренция, опростяване на административните регулации, автономия на преподавателя, допълва д-р Ангел Марчев от УНСС. А Мариана Банчева от Института за прогресивно образование обобщава голямата цел: "Като започнем да мислим за образованието по различен, свободен, отворен начин, в който няма предварително зададени граници...
... Как приоритетите на отделните държави показват колко честни и прозрачни са политиките им описа много добре колумнистът на The New Yorker Джеймс Суровиецки в свой анализ преди започването на олимпийските игри в Сочи. "Корумпираните политици влагат твърде много пари във физическия капитал и не достатъчно в човешкия", написа той. И цитира изследване, което доказва, че държави с високи нива на корупция харчат малко за образование.
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите. Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...
Няма коментари:
Публикуване на коментар