Истината ни прави свободни

вторник, 3 юни 2014 г.

Промяната се свежда до това учениците и учителите да бъдат пълноправни субекти на ученето, а не да си останат прости изпълнители на волята на министерските чиновници



По повод на есето на Гаяне Минасян на тема Какво не е образованието, публикувана във в-к СЕГА (аз представих в блога си тази публикация ето тук: Днешното образование е противно на живота), и във форума на вестника, и във Фейсбук текат направо изтощителни и при това много показателни дискусии. Ето един фрагмент от тях, като си запазвам правото да посоча и други, вече съвсем умопомрачителни мнения - щом ми се открие време за това; цялата работа е, че повечето хора се изказват рязко отрицателно за разбирането на г-жа Минасян, при това признавайки, че не били имали търпение да изчетат есето й, което ме провокира да напиша ето какво:

Ангел Грънчаров каза: Много интересно е как хора, които сами твърдят, че не били имали търпението да прочетат обсъжданата статия, в същото време се осмеляват да твърдят, че не били съгласни с нейните тези! :-) "Не знам и не ща да знам какво точно твърдиш, но твърдо знам това, че не съм съгласен с теб!" - това е специфично нашенски принос в световната практика на дискутирането. Тия хора явно успяват да "надушат" колко са, видите ли, "вредни" идеите, за които хал-хабер си нямат. Имам предвид повечето от изказалите се във форума на в-к СЕГА, пък и някои от тук изказалите се. Имам чувството, че повечето хора не полагат никакви усилия да схванат нищо различно от тяхна собствена бедна и схематична представа. Което и е демонстрация за това колко погрешно устроена е нашата образователна система, щото тия хора са именно нейни образцови продукти...

Tanya Georgieva каза: Пак прочетох статията. Съгласна съм, че образованието не е това, което ни се натрапва като закони, система и пр.и пр. Но като неин продукт искам някой осъзнал се да ми посочи как, аджеба, да постигнем това, различното от моята бедна и схематична представа.

Явор Ганчев каза: Като почнем да се храним тогава, когато сме гладни, да ядем това, което искаме и обичаме и колкото трябва, за да се наситим. И като почнем сами да си готвим. И най-постната манджа, направена собственоръчно, е по-вкусна (и по-полезна) от полуфабриката от супермаркета. И най-засуканата манджа е омразна, ако ти я тъпчат насила.

Живко Русев каза: Веднъж Буда срещнал една гладна тигрица. И й позволил да го изяде, за да и покаже, че е по-добър...

Ангел Грънчаров каза: Г-н Русев, предполагам, като учител е до такава степен поклонник на Системата, че без замисляне се оставя да бъде изяден от нея. Така ще възтържествува не само будизмът, не само Системата-тигър ще бъде доволна, но и... добротата в света ще достигне своя апогей! Дайте да се целуваме и да се обичаме, важното е Системата да е доволна от нас, да ни гали по послушните главички, а пък на некой празник и орден могат да ни връчат разчувстваните началници!

Ангел Грънчаров каза: Госпожо Георгиева, г-н Ганчев Ви обясни същината на работата изключително понятно, но ще се пробвам и аз. Онова, което тласка хората към учене, е удивлението, учудването, любопитството. Следвайки този естествен порив, човек развива своите способности за мислене и разбиране, това спомага за ориентацията му света и за "вграждането" му в един свят, който следва да е близък на човека. Излиза, че ония, които се занимават с тия неща, които участват в реалния процес на учене, обучение и образование, би следвало да имат правата да решават какво, колко, как, кога и т.н. да учат, с оглед ученето да е ефективно, истинско, пълноценно, а образованието да е смислено, да постига целите си.

За момента друг решава какво, кога, как и пр. да учат, поради което се обезсмисля цялата работа и нещата не вървят: децата, младите хора намразват за цял живот ученето, щото то им се натрапва по принуда, а учителите стават скучни изпълнители на глупавите предписания на министерските чиновници. Нано Ви помогнах с нещичко да разберете къде е същината на проблема.

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров ЕРОТИКА И СВОБОДА (с подзаглавие Практическа психология на пола, секса и любовта), 8.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-332-0, 168 стр. Една книга, създадена с цел да облекчи разбирането от младите хора на най-значими за живота проблеми, по които сме длъжни да имаме цялата достижима яснота. Всеки трябва да достигне до своята лична истина, без която трудно се живее, без която животът ни се превръща в абсурд. Книгата ЕРОТИКА И СВОБОДА е написана за тия, които живеят с духа на новото, на завърналия се при себе си човешки живот и на свободата.

Няма коментари:

Абонамент за списание ИДЕИ