Иванка Топалова и г-н Жак Асса, дългогодишни преподаватели в ПГЕЕ-Пловдив, са написали следния коментар по повод поставяните редовно в блога ми проблеми, свързани със свободата, новаторството, творческия характер на преподаването и пр., проблеми, придобили голяма острота във връзка със скандалното уволнение, които директорката на ПГЕЕ-Пловдив ми устрои наскоро, тя ме уволни от длъжността преподавател по философия и гражданско образование по изцяло смехотворните мотиви за "пълна непригодност за системата", "абсолютна некадърност", "доказана неспособност да си изпълнява служебните задължения" и пр., явно в нейните очи всичко различно от бедната й представа за "типовия" и "послушен" учител е нетърпимо, е непоносимо, е крайна дразнещо, дотам, че ето, тя не се поколеба да екзекутира един утвърден преподавател като мен; интересно е, че учителската колегия в ПГЕЕ-Пловдив изпадна в нещо като емоционален ступор по повод на случилото се, пълно мълчание обзе тия хора, предполагам, страхът сред тях придоби вече очертанията на нещо като параноя; е, имаше и неколцина мерзавци, които ръкопляскали при вестта за уволнението ми (!), но тази извратеност е тежък случай; ето, първата смислена реакция получавам от двамата уважавани бивши преподаватели от ПГЕЕ, които при това не се поколебаха да се подпишат под становището си със своите собствени имена, показвайки, че и в днешни условия човек може да бъде немалодушен, да бъде достоен; ето какво са писали те:
Г-н Грънчаров, напълно сме съгласни, че свободата на учителя да подбира методите на преподаване трябва да бъде поощрявана, щом в крайна сметка при външните проверки има положителни резултати. Във всички държави (не само във Финландия) и не само в учебната система водещи са резултатите. Например в САЩ има проектантски организации, в които водещите проектанти не се задължават да имат работно време на работното място, ако накрая проектът е успешен.
Ако свържем тази практика с учителската професия, всички модерни методи за успешно провеждане на учебния процес изискват голяма предварителна подготовка. Заради това учителят не е задължен да бъде осем часа в училище. Защото той денонощно мисли как да оползотвори най-добре задължителните му 18-20 часа на седмица, през които влиза при учениците си. Само хора, които не са способни и не могат да оценят този творчески процес, са негови противници. Тези последните са общо взети умствено лениви хора и се страхуват от подобни примери за работа, тъй като могат са станат задължителни и за тях и това може да ги доведе до мозъчна травма. :-) Затова е много по-лесно да спъваш първия, вместо да тичаш по-бързо от него.
Има един пропуск във Вашата статия. От създаването на този техникум (сега ПГЕЕ) всички ръководства, независимо от лични отношения, са ценели учителите-новатори и са ги давали за пример. Този момент във Вашата статия не е отразен. Вие също сте продукт на предишно ръководство. Новата ръководство е явно от описания по-горе тип на страхливите учители. То се страхува от ИНОВАЦИИ. И този страх от иновациите се разраства до такава степен, че изглежда се е превърнало в ЛИЧНО ОТНОШЕНИЕ към всеки, който смело пристъпва към иновациите.
Иванка Топалова и Жак Асса
Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост! (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)
Няма коментари:
Публикуване на коментар