Дали изобщо е възможен такъв живот, ще заслужава ли тогава името си? А може би самият живот е свобода? Само за човека ли важи това или е закон “за всичко живо”?
Как ще разбера живота си без разбиране на свободата? Дали не трябва да приема, че разбирайки свободата си, аз се прониквам от разбиране и на живота? Как да си представя “несвободно живеещото”?
А може би “несвободно живеещото” съществува напълно зависимо, изцяло “под контрол”, “във властта” на нещо друго? То не прави това, което само иска,а е принудено да прави това, което се иска от него от някой друг – дали не е тъкмо така?
Или пък несвободно живеещото просто не знае какво иска – и затова е във властта на “слепите си желания”, на своите инстинкти? Да искаш свободно – дали това не значи, че искаш независимо от желанията си? Как така: да се дистанцирам от желанията си и една в една такава независимост да постигна свобода?
Но нали свободата е желание за свобода, порив на искащия да бъде свободен? Защо това желание да е така привилегировано в сравнение с останалите? Нима в свободата си аз постигам независимост тъкмо… от себе си? Та нали моите желания съвпадат с мен самия?! Ако се откажа от желанията си, то какво тогава ще остане от мен самия?
А може би свободата ми открива възможността да “надмогна” своята “природа”? Значи ли това, че онова, което живее според “при-рода-та” си, не е свободно? Наистина, познават ли свободата животните, те свободни ли са? Значи ли това, че ако живея като… животно, то тогава съвсем не съм свободен?
А как, впрочем, живеят животните? “Природосъобразното” в техния “начин на живот” не е ли завиждане? Ако искам да бъда човек, то не трябва ли да победя… “животното у себе си”? Мога ли да направя това, аз не съм ли преди всичко друго живо същество, т.е. “животно”?
Не е ли тази моя “природа” по-силна от всичко друго? Човекът не си ли остава (в края на краищата) едно животно? Това унижава ли ме – като човек, означава ли, че губя своето “човешко достойнство”? Ако приема, че въпреки всичко си оставам животно, то тогава какво става със свободата ми? Остава ли нещо от нея?
Но не е ли вярно, че “без свобода по-лесно се живее”? Не се ли получава, че избралият свободата е избрал… “по-трудното”? Защо го е направил, какъв е смисъла? Защо трудната “човешка участ” да е за предпочитане пред непосредствения, пред “лекия” живот?
Ако много от хората “умно”, “рационално” и “разсъдливо” все пак избират по-лекото (и по-“приятното”!), значи ли това, че са се отказали от свободата? Защо го правят, защо жертват свободата си? Нима ги е страх от свободата? Или изобщо не са “склонни” да я изберат?
Може би тези хора даже не подозират, че свободата е тяхна възможност? Но тогава може ли да се приеме, че “всички сме свободни” – “понеже сме… хора”? Дали свободата на човека не му се дава “по рождение”, тоест “в комплект” с живота?
Или той трябва сам да я постигне? Дали пък човекът не трябва сам себе си да направи свободен? Възможно ли е това, тази задача по силите ли е на смъртния човек? Не се ли оказва тогава, че по пътя на свободата вървим против… волята на Бога? Бог ли ни е дал шанса да изберем свободата – или ние сами сме го “отвоювали”?
Няма коментари:
Публикуване на коментар