Дали то не е удоволствието, което най-пряко е свързано с тайнството на живота, което най-пълно изразява неговата сърцевина? Кое е това удоволствие, мога ли да го открия сред “градината” от най-желаните и силни удоволствия – на тялото, човека и на “природата”, от която човекът е “жива част”?
Всъщност има ли много най-желани удоволствия, или най-желаното е само едно? Кое е то – удоволствието, при което тялото ми “е при себе си”, а силата на преживяването е несравнима с нищо друго? А дали пък в зависимост от различията между телата и индивидите, които "разполагат” със съответните тела, за едни най-силното удоволствие е едно, а за други – съвсем друго?
Възможно ли е да съществува такова “онтологично разнообразие” във влеченията на телата? Какво би означавало това? Нима и животът като първичност и като даденост се оставя да търпи такива различия, явяващи се израз на произвол от страна на самозабравилия се човек?
А дали тук различията и “вкусовете” не са просто израз на “вторичност”, която всъщност е не друго, а “добавъчна извратеност” на жизнения порив?
Какво излиза тогава: когато някой твърди, например, че за него най-силното удоволствие е удоволствието от… яденето (или пиенето), то нима тогава при него жизненият порив, самият живот не е безкрайно ощетен?
Нима такова тяло, което е забравило “истината на живота”, няма след това да бъде наказано от самия живот (с болести, “затлъстяване” и пр.)? Какво тогава значи неговата вторична пристрастеност към яденето, след като животът не я признава? Нима тя не е прост израз на жизнена непълноценност, на специфично насилие над тялото – и над неговата съдба?
А дали същото не може да се каже и за всички други възможни “субективни предпочитания” относно най-силното удоволствие? Дали пък същото не важи и за “най-истинското” и “най-желаното” (по мнението на “мнозинството”) удоволствие, каквото е сексуалното?
Ако то все пак е най-силното в сравнение с всички останали “доволства на тялото”, то променя ли това с нещо евентуалната жизнена ощетеност и непълноценност – която, изглежда, можем да открием при “развратниците” и “прелюбодейците”?
Дали тези последните са открили “тайната на живота”, дали тъкмо те са най-близо до неговото естество? Те ли най-добре разбират тялото си – и оттук – живота?
Или въпросът трябва да бъде поставен иначе: дали пък тялото не е по естеството си “развратник”, обичащ най-много това най-силно удоволствие, каквото е сексуалното? И тогава “развратници” стават ония, които служат всеотдайно на желанията на тялото си, сред които най-важно място (за самото тяло) има тъкмо сексуалното удоволствие – мога ли да приема това?
А какво става тогава с всички останали хора, нима те не са толкова смели, че да могат твърдо да застанат зад желанията на тялото си, зад неговия могъщ порив към удоволствията от секса? В такъв случай не се ли оказва, че “цялото останало човечество” живее непълноценно в същата степен, в която пренебрегва сексуалните желания на тялото си?
Коя е причината за такава неблагоприятна констатация – стига тя да е вярна? Може би пък истинското основание хората да подценяват сексуалния живот на тялото си не е съзнанието, властващо над човека по един трудно преодолим начин?
Защо всъщност много хора “се гнусят” когато стане дума за сексуални удоволствия, за прословутата “радост от секса”? Значи ли това, че по този начин те просто изразяват най-категорично своята жизнена непълноценност, откъснатостта си от… “изворите на живота”?
Затова ли такива хора така силно страдат – нищо че не го признават, че никога няма да го признаят? Трябва ли да сме верни на поривите на тялото си – обичащо най-силно, както се оказа, тъкмо сексуалните преживявания, създаващи усещането, че “животът, какъвто е, е тук при мен”?
Или това е някаква коварна илюзия на тялото, което нищо не знае, а е склонно само да иска?
Няма коментари:
Публикуване на коментар