Истината ни прави свободни

неделя, 5 октомври 2008 г.

Б.Японската алтернатива

Не мога да се разпростирам детайлно върху японската алтернатива, която на очертания фон на американската изпъква ясно като насочена на противоположните основания. Тъй като всичко може да бъде намерено (при това в най-разгърнат вид) в книгата на Търнър и Тромпеннарс, по-надолу ще бъда съвсем схематичен.
Изтокът по отношение на Запада наистина е ориентиран не към индивида, а по-скоро към общността, което като принцип поражда всички останали решаващи моменти:

● Борба на универсалното спрямо партикуларното, на целостта спрямо едининичността, на синтеза спрямо анализа при различни вариации на "примирение" (Япония за разлика от Китай или Русия постига немеханични, живи и органични синтези!).

● "Стръмни йерархии", "приписано" обществено положение;

● Външна групова ориентация. Влечение към "хармонии" и холистичното;

● "Многоока култура", неразбиране на това що е "субективност" и "обективност"; хармонизиране на специфичните неща;

● Приоритет на "интуицията на цялото", явяваща се основа на "разума" и разумността;

● Произвеждане на продукти в безпрецедентно разнообразие;

● Непрекъснато внимание и опити, насочени към подобряване на взаимоотношенията;

● "Да си сътрудничим докато се конкурираме"; "Не бива да се унищожава ценен конкурент, трябва да се спаси доброто му име и да му спестим унижението";

● Роля на държавата, задаващи приоритети в живота, в икономиката.

● Отказ от чистата "пазарност" при засилена намеса (по-голяма отколкото на Запад) на държавата в сферите на частната инициатива;

● Компанията като "семейство" и "градина", "горска цивилизация" (Такеши Умехара), предоставяща пространство на "вечния цикъл на прераждане";

● Стратегия на "теглене" (в противовес на американската стратегия на "тласкане"), свеждаща се до съобразяване с изискванията на клиентите;

● Синхронен възглед за бъдещето, обвързано с настоящето и миналото; Разработване на отклонения;

● Ориентация към отношенията (не само към "бизнеса", работата) в семейството, фирмата, приятелите;

● "Растеж, определян от стремежа да правиш колкото се може повече неща за другите";

● "Кръгово", не техническо мислене; Микрочиповете като "оризът" на индустрията и т.н.

Няма коментари:

Абонамент за списание ИДЕИ