Истината ни прави свободни

събота, 10 юли 2010 г.

Темите от днешния зрелостен изпит по философия във Франция – моят граждански поглед

Темите от днешния зрелостен изпит по философия във Франция – моят граждански поглед

Автор: Сандо

Граждански увод

Училището, учителите, учениците...

Не е необходимо да ви обяснявам на вас, смислените и отговорни граждани, че учебният процес е преди всичко граждански процес, чрез който се цели социализирането на нашите малчугани. В училището можем да получим много знания, повечето от които рано или късно ще забравим, и единствено чувството за принадлежност към обществото остава дълбоко запечатано в съзнанието ни. В училището се научаваме да правим разлика между доброто и злото, да уважаваме себеподобните си, обществената норма и законите на държавата. Именно в училището детето излиза от естественото си, диво състояние, за да влезе в рамките на обществото.

Тези кратки обяснения би трябвало да ви помогнат да разберете защо във френската образователна система гражданската насоченост често взема надмощие над науката. Надявам се също така управляващите в България да си дадат сметка, че инвестициите в образованието имат далеч по-големи и важни граждански последствия от харченето на бюджетния излишък за превоз на пенсионери например.

Така че, войната срещу мислещите глави на учителите води неизменно до обезсмислянето на гражданското общество.

Днешният зрелостен изпит по философия във Франция

Учениците трябва да изберат един от трите въпроса:

1.) Абсурдно ли е да се желае невъзможното?
2.) Има ли въпроси, на които нито една наука не може да даде отговор?
3.) Анализирайте следния текст:

(Следва текст от Алексис дьо Токвил, “За демокрацията в Америка”)

7 commentaires:

Belomore каза: Каквито темите – такъв и изпитът. Какъвто изпитът – такива и зрелостниците. Каквито зрелостниците – продължете сами...

Тъжно е сравнението с казионните шаблони на българските кандидат-студентски изпити и матури*...

Единственото съизмеримо нещо (по скромното ми мнение и информация) е изпитът по журналистика, където обаче фарсът взима връх над всичко.

Добре е да се знаят, тези работи, мерси за информацията!

*
Поне по мое кандидатстудентско време, надявам се днес да е по-различно, ама не вярвам... 19 юни 2009 19:10

Ангел Грънчаров каза: На мен също ми е много интересна тази информация, понеже от много години сам преподавам философия. И я преподавам в пълно нарушение на всички инструкции, програми и директиви на Министерството, понеже те само вредят на едно отговарящо на нуждите на младежите, пък и на общността, преподаване на философията (и на предметите от т.нар. "гражданско образование".

И знаете ли какво открих сега като сравнявам своята собствена програма и стил на преподаване на философия с начина, по който са поставени въпросите във френската матура?

Ами открих нещо много интересно, а за мен изключително важно: всъщност аз за всичките тия години на търсения и на съпротива срещу нивелиращите (обезличаващи) държавни програми съм вървял в посока, която точно съвпада с тенденцията и духа на френското, а също така и на европейското образование по философия. Вървял съм във вярната посока. Това ме прави щастлив и ми дава съзнанието за изпълнен дълг.

А ето и доказателството на горните думи. За период от 10 години написах и издадох учебни помагала по всички преподавани в българското училище философски предмети: психология, логика, етика, философия на правото, философия, гражданско образование ("свят и личност"). Всичките ми помагала са написани диалогично, представляват непрекъснат диалог на автора с младите хора и зачитане на тяхното суверенно право на позиция. Пример: в моето помагало по философия, наречено "Лаборатория по философия" (с подзаглавие: Книга за опитващите се да разбират) всички теми са развити като поредици от въпроси, като към въпросите съм прибавил раздел, съдържащ кратки текстове от великите философи (нарекъл съм го ИДЕИ), също така съм добавил КАЗУСИ, накрая пък и АЛТЕРНАТИВИ на отговорите. И сега въпросите, които откривам във френската матура са от същия род и дори са идентични по формулировка на въпросите, с които е изпълнено моето помагало по философия. Същото мога да кажа и за останалите ми помагала, като там въпросите се съдържат имплицитно в самия текст. Диалогичността е основният ми методологически и методически принцип на преподаването.

Разбира се, образователната институция у нас не само че не ме подкрепи, напротив, пречеше на усилията ми, както се вижда сега, по европеизиране на преподаването по философия. Единствено помагалото ми по психология беше утвърдено от МОН, но чиновниците в инспекторатите с години наред забраняваха на учителите да преподават по него. Другите ми помагала, представени за утвърждаване в Министерството, продължават да събират праха в нечий луксозно обзаведен кабинет...

Пиша това не за да се правя на не знам какъв си, а просто за да разберат повече хора в каква тежка ситуация се намира българското образование, в каква абсурдна обстановка са принудени да съществуват българските ученици и учители. Българското образование е в тежка криза от десетилетия, то е болно, неефективно, глупаво организирано, то се намира в плачевна и нетърпима ситуация. В тия избори сякаш само Синята коалиция има някои идеи за промяна, но и те, за жалост, не щат да се опрат на хора, практически ангажирани в образованието, т.е. познаващи реалната ситуация, ами говорят ангро, по принцип и пр. 20 юни 2009 06:48

Ivan каза: Философията си е философия…

Господин Грънчаров: "И я преподавам в пълно нарушение на всички инструкции, програми и директиви на Министерството, понеже те само вредят на едно отговарящо на нуждите на младежите, пък и на общността, преподаване на философията (и на предметите от т.нар. "гражданско образование".

Леле, дано има по-малко хора като вас. Аз лично винаги съм обичал нехуманитарните предмети. Физиката и математиката ми са хоби все още, въпреки, че се занимавам с програмиране. Нормите в образователната система са за да дават на човек избор как да се развие, а не всеки да му се пълни всякаква информация в главата. Във всички университети в България с хуманитарна насоченост се влиза с изпити по литература или история, а не с философия. Или може би, Вие преподавате в профилирана паралелка? Ако не – колко ли деца са изгорели с 5-ци и 4-ки ? Заради хора като вас не съм изкарал нито една шестица по музика, рисуване, език, целия клас философии (само философията е 50% от крайната оценка в дипломата за 12 клас!!!). От това и не взех стипендия преди да ги разкарат тези предмети. В УАСГ вземат предвид цялата диплома (оценка от математика, физика, химия и за капак 6 философии, които да ти убият успеха)

По статията и коментарите. В България има много кадърни хора. Образователната система е също кадърна и изобщо не съм съгласен, че кандидат студентските изпити не са на ниво – за моя в СУ имаше задачи от Анализ изучаван в първи курс. Това, че матурите са прости – ами те са си за средно образование. Може ли да бъдат сложни? А може, може – една хубава темичка по полит-философия на някой си пре-, по време-, пост-социалистически автор да търсиш под вола теле.

Замислете се, господин Грънчаров: трябва ли да изучавам профилирано два предмета, в които съм решил да се развивам и целия ми труд да бъде унищожен от "психология, логика, етика, философия на правото, философия, гражданско образование". Та то това е като една машина за бълване на политически боклук! 20 юни 2009 11:59

Ivan каза: След като прочетох че господинът наистина е ангажиран човек с доста творчество зад гърба си, реших да Ви се извиня. Тонът ми беше леко груб. Това обаче не оправдава встъпителната част на коментара Ви, още по-малко необективното мнение. 20 юни 2009 12:04

Ангел Грънчаров каза: Няма проблеми, Иван, Вашата първоначална реакция ми беше твърде полезна, понеже показва как възприема ситуацията в образованието ни човек като Вас, който в някакъв смисъл е негова жертва; не се притеснявайте, всички сме такива, с изключение на ония, които преди да тръгнат в първи клас са били изведени от родителите извън България и са учили в друга страна.

За начина на преподаване на философия може да се говори и спори много, аз цял живот се занимавам с тия проблеми, и с удоволствие бих участвал в една такава дискусия.
В ситуация като нашата трябва много да се експериментира и търси; който търси, ще намери; блажени търсещите... 20 юни 2009 19:57

САНДО каза: С поста си исках да докажа най-вече, че научното съдържание на преподаваните предмети не би послужило за нищо при липса на целенасоченост в образованието.

Не е възможно да заливаме децата си с купища знания без да сме наясно какво общество искаме да построим. В продължение на десетилетия – и тук Иван е прав – целта на образованието беше изграждането на Социалистическия човек и Комунизма. Сега обаче, в условията на демокрацията и човешките права, трябва да си дадем сметка за нуждата от гражданско образование, което да направи от децата ни модерни хора, готови да посрещнат предизвикателствата на съвременния свят.

Сами по себе си и без ефикасна образователна система знанията не са нито образование, нито възпитание. А трябва на всяка цена да образоваме децата си! Или както казва Виктор Юго – "Едно образовано дете е един спасен човек!"


Бихте ли помогнали финансово една книга за българското образование да бъде отпечатана, да види бял свят? Ако сте способни на такъв благороден жест, вижте:

Подписка за неиздадена още книга може да спаси от провал намерението да бъде изобщо издадена

Банкови сметки за подпомагане на блога, на вестник ГРАЖДАНИНЪ и на списание ИДЕИ


ПРОЧЕТИ електронния вариант на излезлите досега броеве на сп. ИДЕИ



ЗА КОНТАКТ

Няма коментари:

Абонамент за списание ИДЕИ